Fysik
HJÆLP FYSIK C HVAD KAN JEG SNAKKE OM HER
Hej.
Har dette spørgsmål til en evt. prøveeksamen:
Energi og energiomsætning.
Du skal mundtligt præsentere emnet: Energiomdannelse og nyttevirkning
Stikord til den faglige samtale:
Øvelsen: ”Nyttevirkning”, energiformer, energiomdannelse, nyttevirkning, tilstandsformer.
HVAD KAN JEG SNAKKE OM?
Svar #1
05. juni 2015 af hesch (Slettet)
#0: Du må sætte dig ind i hvad energiomdannelse er, så kan du snakke i timevis.
Der findes forskellige energiformer:
- Termisk energi
- Kinetisk energi
- Potentiel energi
- Elektrisk energi
- Magnetisk energi
- Kemisk energi
- osv.
Energiomdannelse er når een energiform omdannes til en anden energiform. Fx når du slipper en bold fra 1m højde, hvori den har en potentiel energi = m*g*h, falder bolden hvorved den potentielle energi gradvist omdannes til kinetisk energi = ½*m*v2. Der er ikke meget virkningsgrad i dette eksempel, for hvad er "nyttevirkningen" egentlig her? Men du kan jo starte med at smide en skovlfuld kul i "ovnen" på et el-kraftværk og forbrænder, skaber kogende vand, skaber damptryk, der trækker en turbine, der trækker en generator, der skaber spænding og strøm = effekt, der transformeres og transmitteres, hvorved en bruger kan få gang i køkkenblenderen grundet en motor, hvis viklinger skaber magnetisk energi, der giver moment på rotor og aksel, der så roterer.
Under alle disse delprocesser sker der tab. Trækker du disse tab fra den kemiske energi i kullene har du nyttevirkningen ( kartofler bliver til katoffelmos ). Virkningsgrad = nyttevirkning / kulenergi.
Når du har forklaret om alt dette, tror jeg din halve time er gået.
Skriv et svar til: HJÆLP FYSIK C HVAD KAN JEG SNAKKE OM HER
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.