Fysik

Solsystemet og Dets Fænomener - Fysik C Eksamen

11. juni 2015 af Studiehjælptak (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Studieportalen

Jeg har for under en time siden trukket mit Emne til Fysik C Eksamen, og det lyder:

"Solsystemet og dets fænomener" - under det overordnede emne "Verdensbillede".

Jeg tænkte på om der ikke var nogen der ville hjælpe med at opstille en outline/disposition kun med punkter, hvori den "røde tråd" gennem mit 8 min. lange oplæg er tydelig. 

Jeg tænker lidt, at det er oplagt at have mit oplæg i to dele - hvor jeg først taler om det "historiske", altså de forskellige verdensbilleder gennem historien og især Renæssancen, hvorefter jeg skifter over til det mere faktuelle og indrager mere termonologi og snakker om årstider, formørkelser osv. 

På forhånd tak!

- Hvis i har nogen gode idéer til noget jeg kunne vise i hånden som fx en illustration af jordens bane om solen med fokus på årstider ville det også være meget dejligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af powpow

Måske snakke om Aristoteles' verdensbillede (Geocentrisk) og så derefter tale om det heliocentriske verdensbillede, måske bare tage udgangspunkt i hvad aristoteles mente dengang, hvordan han så verden, og så sammenligne det med nutidens tanker.
Måske du kunne vise jordens bane om solen ved at tegne den på et stykke papir og så forklare ud fra det.
Taler du om månens bane om jorden kan du bruge en tennis bold til at illustrere den ved at markere halvdelen af tennisbolden sort og vise at det er den mørkeside som vi aldrig får set fra jorden. Held og lykke

Skriv et svar til: Solsystemet og Dets Fænomener - Fysik C Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.