Fysik
Hvad afgør atomers massefylde?
Hej.
Jeg skriver noter i fysik til denne video: https://www.youtube.com/watch?v=ryFHHExPpJI
, men jeg er usikker på om jeg nu forstår det rigtigt.
Er det korrekt at formulere det: Hvor størstedelen af et atoms masse sidder afgør om atomets massefylde er lille eller stor?
Er meget usikker i fysik, så vil gerne have at jeg laver mine noter rigtige i første omgang. Håber nogen kan hjælpe. :)
Svar #4
15. august 2015 af Soeffi
#0 Er det korrekt at formulere det: Hvor størstedelen af et atoms masse sidder afgør om atomets massefylde er lille eller stor?
Atomet masse udgøres af kernen, der består af protoner og neutroner. Jo højere atomnummer jo større masse af atomet. Atomets volumen udgøres af elektronskyen. Jo større massen i kernen er i forhold til elektronskyens størrelse, jo større er massefylden for det pågældende grundstof.
Elektronskyens størrelse vokser ikke jævnt med antallet af elektroner, fordi de holdes på plads i skaller. De grundstoffer, der har størst massefylde findes blandt det som kaldes overgangsmetallerne.
Skriv et svar til: Hvad afgør atomers massefylde?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.