Kemi

Elektrokemi HJÆLP! :D

26. september 2015 af Arameo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej
Jeg har følgende to opgaver, som jeg meget gerne vil have hjælp til :)... Jeg har forsøgt at lave den første opgave.. Men få' desværre noget der forkert heletiden. :)) Jeg håber nogen herinde kan hjælpe med at vise hvad og hvor de forskellige tal skal indsættes. 

a) For elementet:

Pt(s) | N2O (g, 0,0200 bar) | NO2- (0,0250 M), OH- (0,0150 M) || OH- (1,50 · 10-4 M), CrO42- (0,0100 M) | Cr(OH)3(s) | Pt(s)

er de indgående elektrodeprocesser:

2 NO2- + 3 H2O + 4 e- → N2O(g) + 6 OH-              Eo = 0,15 V

CrO42- + 4 H2O + 3 e- → Cr(OH)3(s) + 5 OH-        E= –0,12 V

Ved 25 °C er Nernstfaktoren 0,0592 V.

a) Beregn den elektromotoriske kraft af elementet og opskriv den kemiske proces som foregår, når elementet leverer strøm.

b) Standardelektrodepotentialet for reduktion af nitrat til nitrit i basisk væske svarende til processen:
NO3- + H2O + 2 e- → NO2- + 2 OH

er –0,46 V. Opskriv en afstemt reaktionsligning for disproportionering af nitrit i basisk væske til nitrat og dinitrogenoxid og beregn dernæst ligevægtskonstanten ved 25 °C for reaktionen . 

Svar #1
27. september 2015 af Arameo (Slettet)

Undskyld jeg skriver igen.. Men er der virkelig ikke nogen der vil hjælpe? :/ for jeg har stadigvæk brug for hjælp :))))) :
 jeg har gjort brug af følgende formel indtil videre: E= E_h-E_v=(-0,12V-0.0592V/z*log([?/??]))-(0,15V-0.0592V/z*log(?/??))=?

Jeg ved bare ikke hvor jeg skal indsætte de forskellig' koncentrationsværdier.. :) HJÆLP!

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2015 af Heptan

Produkter over reaktanter ... så højresiden giver [OH-]5/[CrO42-].

For Ev skal du vende reaktionen om, så det bliver [N2O] [OH-]6/[NO2-]2

Skriv et svar til: Elektrokemi HJÆLP! :D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.