Fysik

Minivandkraftværk - usikker i min beregning

29. september 2015 af Studentos - Niveau: C-niveau

Hej, studerende. Jeg faldte i en gløft, da jeg begyndte at regne "kraftværkets nyttevirkningen." Jeg er meget usikker i min beregning. 

Angivelser: m - massen i kg, g - konstant for tyngdeaccelerationen (Danmark) & h - højden målt i meter. 

Epot = m*g*h  (0,2374*9,82*1,06=2,47) 

Elod = m*g*h  (0,0101*9,82*0,62=0,06) 

Formel for nyttevirkning: Elod / Epot*100 %= 0,06/2,47*100 = 2,43 % 

Kan dette passe? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2015 af hesch (Slettet)

Nyttevirkning af hvad?  Komplet uforståeligt.

Skriv dog enhederne bag talværdierne:

Epot = m*g*h = 0,2374 [kg]*9,82 [m/s2]*1,06 [m] = 2,47 [kgm2/s2] = 2,47 [J]

Så kan du i det mindste se at enhederne stemmer. Hvis de ikke stemmer, er din formel forkert.

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du mangler at fortælle os om kraftværket. Hvad menes der med Elod? Epot er den potentielle energi, men af hvad?

Svar #3
30. september 2015 af Studentos

Hej. Minikraftværket ser nogenlunde sådan her ud: http://www.oplevnaturvidenskaben.dk/pdf/vand/65.pdf

Epot er den potentielle energi af det vand, der skal bruges til at løfte loddet en vis højde (i dette tilfælde 0,62 meter.) Vandets masse forøvrigt 0,2374 kg, som der er noteret ovenfor.  

Elod er såvel den energi, der er brugt på at løfte loddet. Der står, at man finder den energi, der er brugt på at løfte loddet ud fra løftehøjden og loddets masse. 

Energien angives i "joule," hvis det er relevant. 

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Bortset fra, at du som nævnt i #2, mangler at regne med enheder, er dine beregninger korrekte.

Skriv et svar til: Minivandkraftværk - usikker i min beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.