Fysik

beregning af vindhastighed ud fra vindmølle

16. oktober 2015 af Madass (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg skal lave et forsøg med en vindtunnel til min srp, hvor jeg  så skal have udregnet hastigheden af vinden nogle forskellige steder i tunlen. Jeg har mulighed for at sætte en lille propel ind, som jeg kan måle omløbstiden på, ved observationer, men jeg ved ikke hvordan jeg kan udregne vindhastigheden ud fra det. nogle ideer? 

på forhånd, tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Din propel skal jo være kalibreret på een eller anden måde.

Når propellen er ubelastet, vil den dreje med en sådan vinkelhastighed, at luftstrømmen stort set kommer til at løbe parallet med propellens blade.

Men kun "stort set".  Derfor er en kalibrering nødvendig.  Evt. bør der være en karakteristik for denne propel i form af:  ω = f(v),  ω er vinkelhastighed , v er lufthastighed.

Så ud at køre i bil en vindstille dag, hold propellen ud af vinduet på en lang stang , mål bilens fart med GPS og mål ω for propellen ( og husk lige at trække stang/propel ind, når du passerer en fodgænger ).

Plot en karakteristik.

Svar #2
16. oktober 2015 af Madass (Slettet)

Så kalibreringen er simpelthen for at tage hensyn til den fejlmangel der er (i form af gnidningskrafter, og andre små påvirknigner)?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, og du skal jo tage i betragtning at når bilens fart nærmer sig 170km/t og propellen roterer med 22000 rpm, er der jo en betydelig luftmodstand på kanten af propelbladene.

Jeg tænkte på at disse moderne iPads må da efterhånden kunne det. De har vel GPS og en Bluetooth forbindelse til din omdrejningsmåler, og med den rigtige app installeret, kan den vel ligge på bagsædet og lave en form for regression på karakteristikken, mens du kører:  Smart!  ( eller ? ).

Svar #4

Det kan være at jeg skal genoverveje, om det er værd at bruge så meget tid på, eller om jeg blot bør købe en vindmåler istedet. 

Men tusind tak for hjælpen. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Der er jo en som denneher:

http://iyouwebuy.dk/digital-vindmaler-og-termometer-med-lcd-skaerm?gclid=CJ3N78ifx8gCFQLicgodZEECnw

Den skulle være nem at bruge udendørs, men er den nem at bruge "forskellige steder i tunnelen" ?

Svar #6

Det håber jeg sørme, har ihvertfald bestilt den..

Skriv et svar til: beregning af vindhastighed ud fra vindmølle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.