Matematik

HJÆLP!!! givet differentialligningen løs i hånden den fuldstændige løsning.

17. oktober 2015 af Mitch95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har fået stillet opgaven at løse den fuldstændige løsning til differentialligningen:

y'(t) + 9t^4 * y(t) = -5 t

Jeg har læst mig til at man kan få t på den ene side og y(t) på den anden, og jeg VED (via maple tjek) at løsning er følgende:

y(t) = -5/9 + e^(-9/5*t^5) _Cl

hvor _Cl bare er konstanten.

Hvordan i alverden kommer man dertil? o.O
der står intet jeg kan bruge i klasse noterne jeg har fået til kurset (tror jeg...) jeg kan i hvertfald ikke umiddelbart se nogle brugbare sætninger eller eksempler.

Please hjælp en student!

Svar #1
17. oktober 2015 af Mitch95 (Slettet)

Nevermind... jeg fandt et andet oplæg her på Studieportalen hvor der stod man skulle bruge "panserformlen" hvilket er lidt underligt når vi ikke har lært om den overhovedet :/

Hvis der er nogen måde at løse denne opgave på UDEN brug af panserformlen, må i stadig meget gerne kommentere!

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2015 af peter lind

Du kan løse den tilsvarende homogende ligning (højre side = 0) ved brug af separation af variable. En løsning til  den inhomogene ligning kan du dernæst finde ved at gætte på en løsning af samme form som højre side af ligningen. Her vil et gæt på et polynomium være passende. Den løsning du angiver er forkert

Skriv et svar til: HJÆLP!!! givet differentialligningen løs i hånden den fuldstændige løsning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.