Kemi

opløsning af malonsyre

18. oktober 2015 af danaaa111 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har virkeligt brug for hjælp til denne opgave. Jeg håber, at der er nogen som kan hjælpe mig med den.

Betragt den divalente syre malonsyre, HOOC-CH2-COOH. Malonsyre har Ka-værdierne 1,4·10−3 og 2,0·10−6 .  

2) Udregn pH i en 0,100 M opløsning af malonsyre. 

20,0 mL af den 0,100 M opløsning af malonsyre titreres med en 0,100 M opløsning af NaOH. Først tilsættes 20,0 mL NaOH-opløsning.

3) a) Redegør for, at man nu har nået det 1. ækvivalenspunkt i titreringen, og at der er en amfolyt tilstede i opløsningen. Den relevante reaktionsligning skal opskrives. b) Udregn pH i denne opløsning. Der tilsættes yderligere 20,0 mL NaOH-opløsning.

4) a) Redegør for, at man nu har nået det 2. ækvivalenspunkt i titreringen, og at der er en svag base tilstede i opløsningen. Den relevante reaktionsligning skal opskrives. b) Udregn pH i denne opløsning. 

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2015 af mathon

a)
      malonsyren kan betragtes som monohydron,
      da
             HOOC-CH2-COO- kun er 1‰ dissocieret i demivand.

\frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{(0{,}1\; M)-\left [ H_3O^+ \right ]}=1{,}4\cdot 10^{-3}\; M\; \; \; \; \; 0<\left [ H_3O^+ \right ]<0{,}1\; M

Svar #2
18. oktober 2015 af danaaa111 (Slettet)

Hej igen, 

Vds. at man får 2 PH værdier til opg. 2 selvom at man har 2 ka værdier?

den første PH: 7,13 og den anden på 13,40

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2015 af Heptan

Nej, en opløsning kan kun have én pH-værdi. Du skal kun bruge den første Ka-værdi. Vi ser bare bort fra den anden.

Svar #4
18. oktober 2015 af danaaa111 (Slettet)

Kan du forklar det lidt mere, så jeg kan forstå det bedre.

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2015 af mathon

\frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{(0{,}1\; M)-\left [ H_3O^+ \right ]}=1{,}4\cdot 10^{-3}\; M\; \; \; \; \; 0<\left [ H_3O^+ \right ]<0{,}1\; M

\left [ H_3O^+ \right ]=0{,}011153\; M

Skriv et svar til: opløsning af malonsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.