Matematik
Behøver forklaring til et trin under reducering af et udtryk
Godaften hjælpsomme mennesker :)
Jeg sidder lige med et udtryk, hvori jeg er kommet til et trin jeg ikke helt forstår:
Det drejer sig om dette udtryk der skal reduceres: (a+b) · (2a+b) - (2a-b) · (a-4b)
1) Første skridt:
(2a2 + ab + 2ab + b2) - (2a2 - 8ab - ba + 4b2)
Det er 8ab jeg ikke forstår hvor kommer fra. Er det på grund af det minustegn foran denne parentes:
- (2a2 - 8ab - ba + 4b2)
at værdierne lægges sammen (at fortegnene inde i parantesen skiftes til "+"? Hvis ja, kan nogen lige vise mig det "nummer" der laves, så jeg kan følge med. Vil nemlig gerne forstå hvad der sker trin for trin. Er der i øvrigt en regel som skal følges? Jeg tænker på noget i stil med kvadratsætningerne.
På forhånd mange tak
Svar #1
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)
Første skridt er rigtigt: 2a * (-4b) = -8ab. Dette resultat står så indeni en minusparentes, fordi der står minus foran ( 2a-b ).
Sig mig, hvorfor kan du ikke forstå hvad du selv regner ud? Sidder du og skriver af ?
PS: Og ja, du kan hæve den sidste minusparentes, hvis du skifter fortegn på "indmaden".
Svar #2
22. oktober 2015 af Jegvedingenting
Jeg fandt udtrykket reduceret i en gammel tråd, men da den ikke indeholdte nogen forklaringer, har jeg oprettet denne tråd, da jeg netop ikke bare vil sidde og skrive af ;-)
Btw jeg vidste ikke at man bare kunne blande a'er og b'er sammen..
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1000856
Og tak for svaret.
Svar #3
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)
Du "blander dem" netop ikke sammen:
a * b = ab , ab læses som a * b.
ab = a * b = b * a = ba.
Svar #4
23. oktober 2015 af Jegvedingenting
Dét noterer jeg. Det var yderst brugbart. Se, det er sådan noget jeg efterspørger når jeg sidder og vil forstå trinene ;-)
Skriv et svar til: Behøver forklaring til et trin under reducering af et udtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.