Generelt

Højt snit på en naturvidenskabelig studieretning

27. oktober 2015 af cralle100

Hej alle sammen

Jeg er en dreng, der går i 1g på en naturvidenskabelig studieretning (mat A, fys A, kemi B), og jeg går og tænker på at læse til medicin efter gymnasiet (STX). Jeg er klar over, at karakterkravet er abnormt højt for medicin på næsten alle universiteterne i Danmark. Jeg har derfor researchet lidt på, hvordan man kan få høje karakterer i gymnasiet. Problemet er bare, at alle rådene er skrevet af folk med en ikke-naturvidenskabelig studieretning og/eller på enten HF eller HTX, så jeg vil høre, om der er nogen derude, som har formået at få et højt karaktersnit på en naturvidenskabelig studieretning på STX. Måske kunne I sidde inde med nogen gode råd? Er det overhovedet muligt at score et højt karaktersnit på denne studieretning?

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. oktober 2015 af Jegvedingenting

Jeg har gået på HTX med den samme linje som dig blot med kemi på A niveau. Mine medstuderende, dem som gik efter et højt snit, fordi de ville læse videre på medicinstudiet, arbejdede hårdt for deres karakterer og var generelt aktiv i timerne. Jo, der er måske lidt skuespil indblandet sammen med måden du viser dig frem på; du skal se selvsikker ud; det giver et andet indtryk på læreren. Det har mine undervisere nemlig selv sagt.

Det med skuespil er et råd fra bogen: "spillet om karaktererne". Og det er faktisk ikke helt skævt sagt omend det kan virke lidt "falsk" at skulle skuespille og "fedte" lidt...

Men det eneste, jeg tror, der holder i længden, er ærligt arbejde. Øv dig på det du er dårlig til, brug tid på det også skal du nok blive dygtig - og dermed få en høj karakter ved at du kan vise dig frem i timerne og til prøverne. 

Du kan også prøve det her af i undervisningstimerne - dog i samarbejde med dine klassekammerater. Det må gerne være lidt forskellige elever og ikke kun dem du går sammen med da det ellers hurtigt vil virke lusket..

Forbered nogle gode pointer eller guldkorn i de forskellige fag. I fysiktimen kan du fx fyre noget af i stil med dette: 

" ifølge fysikkens love, bla bla bla..." eller formuleret mindre nørdet er også helt okay! Så, hopper en af dine venner ind og bakker dig op med nogle positive kommentarer som fx "jamen, det har jeg fx set her eller læst her osv.", sådan at du fremstår klog ot dine venner bekræfter dig i dine ord uden at det virker planlagt. Men det vigtigt at det du siger er klogt ellers går det ikke rigtigt. Og sådan kan i skifte imellem hinanden - men husk aldrig at lave det nummer for ofte da det hurtigt vil blive opdaget. Engang imellem fx en måned før i får karakterer eller så noget. 

Ellers bare almindelig flid, motivation og hårdt er vejen frem :=)


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. oktober 2015 af Stats

tre almene råd.
1. Læs op på dine lektier.
2. Lav dine opgaver
3. Ræk hånden op når der spørges til noget.

Nogen andre super gode råd:
Brug SP, både til at hvis der er noget du ikke forstår, men også til at hjælpe andre. Du lærer dobbelt så meget ved at lærer fra dig.
      Stræb efter at blive bedre. Du kan evt. gøre nytte af SP's kompendier. - De er nu ikke helt dårlige. Du kan evt. også gøre nytte af denne hjemmeside: https://www.khanacademy.org/
      Brug ikke snyd! Der er mange brugere på SP der er virkelig stærke i hvert sit felt. Brug disse personer! De har evt. nogen måder, hvorpå du kan blive bedre.
      Og for Guds skyld! Lad vær med at springe nogen opgaver over! Brug tid på dem, indtil du forstår dem.

Det er HÅRDT ARBEJDE, men motivationen må vel være, at du kommer ind på medicin studiet... (eller at du ikke kommer ind på medicin studiet.)

Og kan erklære mig fuldt enig i #1

Skuespil virker! De fag jeg spiller skuespil, er bl.a i Dansk og samtidshistorie. Jeg spiller også skuespil i erhvervsret (men nu må vi se... Han er udd. jurist, psykolog og er i gang med en økonomi udd.)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2015 af LilanKahn (Slettet)

Mit eneste råd er SPØRG SPØRG SPØRG! hvis du ikke forstår noget det viser en hvis portion egen reflektion.


Svar #4
30. oktober 2015 af cralle100

I skal have mage tak for jeres råd. SP skuffer aldrig.

Skriv et svar til: Højt snit på en naturvidenskabelig studieretning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.