Dansk

Pelle eroberen, færdig, men skal bare lige have rettet den, skal nemlig aflevere den imorgen.

02. november 2015 af Adem0097 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej, jeg skal aflevere denne her aflevering imorgen, jeg har skrevet det hele, men jeg Har lige brug for at der en, der kan rette den(komma,punktum, rette sætninger som ikke giver mening) . For jeg plejer aldrig og kunne se mine egne fejl.
Tusind tak??

Her er den.

Pelles personkarakteristik
Pelle er en dreng fra Tomme lilla på ca. 9-12år. Pelle har mørkt hår, og har nogle store øjne. Da Pelle kommer til Danmark fra Sverige, finder han bosættelse sammen med sin far Lasse på Stengården. Pelle går i noget gammelt og beskidt tøj, og bliver holdt ude for fælleskabet i skolen. Pelle er temperamentsfuld, han bliver hurtig sur, lidt ligesom sin far. Pelle er en meget modig dreng, og har en drøm om at rejse til Amerika. Han er en taknemlig dreng, og brokker sig aldrig over tingene. Han er fast besluttet på at opnå noget med livet, han søger selv for at lære dansk og for at komme i skole.

Lasses personkarakteristik
Han er en gammel mand som går i laset tøj. Han er kristen, han arbejder på Stengården og for det meste arbejder han med køer. Han prøver at vise til Pelle at han selv er stærk og modig, men ligeså snart han skal forsvare sig selv eller Pelle over for Hr. Elev eller forvalteren, er han en meget svag mand, der ikke tørre at forsvare sig selv.
Lasse er single da hans gamle kone (som er Pelles mor) er død i Sverige. Derfor vil han gerne finde en kone, så hun kan tage sig af ham og Pelle. Længer henne i filmen, bliver han kærester med madam Olsen som er sømandsenke.

Tegn på det moderne gennembrud
I det moderne gennembrud var kendetegne at folk startede med at vandre fra små byer til stor byer, eller til Amerika, for at få et bedre liv. Det var også sådan at de fattige folk pludselig også gerne vil have deres frihed, og især kvinderne der gerne vil have deres rettigheder. Og det er egentlig også lidt det vi ser i filmen, med at alle de der arbejder i gården lever og arbejder i dårlige forhold, og at de ikke lever et særligt godt liv. Længere henne i filmen, ser vi så at Erik og Pelle beslutter sig for at "erobre verdenen", og at de vil vandre til Amerika for at få et bedre liv. Som sagt var det også det de fattige gjorde i det moderne gennembrud, med at man vandrede/flygtede til Amerika, da man godt kunne tænke sig at få et bedre liv.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2015 af imad782 (Slettet)

Her er mit bud. Jeg har tilladet mig at rette teksten grammatisk såvel som sprogligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. november 2015 af imad782 (Slettet)

Her


Skriv et svar til: Pelle eroberen, færdig, men skal bare lige have rettet den, skal nemlig aflevere den imorgen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.