Matematik

Udtænkning af matematisk opgave

05. november 2015 af Michael23 - Niveau: A-niveau

Jeg skal i forbindelse med et projekt om behandling og pastuerisering af mælk, udtænke en opgave jeg kan løse i forbindelse med en UHT-behandling af mælk - som kort omhandler at opvarme en bestemt væske i en meget høj temperatur (ca. 130 grader) i et meget kort interval (1-2 sekunder).

Der skal meget gerne indgå noget med logaritmer da mine forrige opgaver indgår dette - da jeg har udregnet en pastueriserings behandlingsperiode på 60 sekunder og dens udfald i temperatur vha. logaritmer.

En hjælp vil være meget påskønnet.


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. november 2015 af hesch (Slettet)

Når mælk pasteuriseres sker der en hurtig opvarmning, og efter kort tid en hurtig afkøling.

Til dette anvendes en vekselvarmer, du kan kalde det et "genveks"-system.

Udtænk en reguleringsmekanisme, der kan regulere et sådant procesforløb. Der vil i denne proces være tidskonstanter, der kan beskrives ved eksponentialfunktioner, der læner sig tæt op ad logaritmefunktioner.


Svar #2
05. november 2015 af Michael23

#1 - Tusind tak for svaret.

Dit forslag lyder særdeles godt men jeg har lidt svært ved at se det for mig.

Jeg ved at ved en pasteurisering opvarmer jeg noget hurtigt hvor jeg derefter ingen informationer mere ved (talmæssigt).

Hvordan kan jeg beskrive processen når jeg kun kender tallene fra tidsintervallet mellem opvarmningen og tiden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. november 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Når tiden, hvor mælken har en temperatur på 130C, andrager 1-2 sek., må man antage at opvarmningstid og afkølingstid er af samme størrelsesorden. Ellers kan disse 1-2 sek. jo være ret ligegyldige.

Men du kan prøve at google "varmepasteurisering" med henblik på at finde praktiske værdier.


Svar #4
05. november 2015 af Michael23

hmm nu har jeg prøvet alle mulige udregninger jeg selv kunne komme på og det gav ingen mening...

Vil det kunne være muligt at gøre det jeg egentlig nævnte første gang? Ved at bevise at UHT behandling egentlig har 135 grader ved 1 sekunds opvarmning? Hvordan vil man kunne gøre det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. november 2015 af hesch (Slettet)

Ad:  at bevise at UHT behandling egentlig har 135 grader ved 1 sekunds opvarmning?

Det kan man da ikke bevise. Temperatur og tid er et valg man træffer.

I øvrigt tror jeg at disse 130º er for højt sat:  Proteinerne i mælken bliver "hårdkogt".  Man vil dræbe bakterier, hvilket jeg mener sker ved 70º og opefter. Jo højere temperatur, jo hurtigere, men man vil jo ikke ødelægge mælken.


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. november 2015 af hesch (Slettet)

#5 ( fortsat ):  Men du kan jo lave en proces hvor man kan lave en variabel procesprofil:  Temperatur som funktion af tid.

Så er du jo ude over disse problemer.


Skriv et svar til: Udtænkning af matematisk opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.