Matematik

Tagets areal

11. november 2015 af logawbjpgv< (Slettet) - Niveau: B-niveau

I en opgave skal jeg bestemme et tags areal, når udhængene i huset er på 0,5 m i begge sider af huset. Grundlinjen i huset er 8 m og jeg har fået højden til ca. 2,3 m. Huset er 16 m langt og det har en taghældning på 30 º. 

Mit spørgsmål er, hvordan jeg beregner arealet? Jeg kan vel ikke bare sige 1/2 * h * g og lægge 1 til? Det lyder bare alt for simpelt

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2015 af peter lind

Lav en tegning af taget. Hvis taghældningen er 30º vil  vinklen ved tagryggen være 180º-2*30º = 120º. Tegn højden fra tagryggen ned til taggulvet. samt en linje fra fodpunktet af højden ud til enden af taget. Det vil danne en retvinklet trekant hvor du kender yderligere en vinkel samt en katete. Brug dette til at finde længden af hypotenusen og dermed bredden af tagfladen

Svar #2
11. november 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Jeg glemte at nævne, at alt det faktisk er tegnet i opgaven, men vha. pythagoras har jeg beregnet længden af hypotenusen og fået det til 4,6. 

Hvad gør jeg nu? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. november 2015 af peter lind

Så skal du gange den med længden af taget. Det giver arealet af den ene halvdel af taget

Svar #4
12. november 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Nå ja. Så når de skriver, at huset er 16 m langt, må det betyde at den fulde længde af taget er 16 m eller hvordan skal det forstås? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2015 af peter lind

ja med mindre taget rækker ud over enden af huset. Det gør den i praksis ofte

Svar #6

Har jeg mulighed for at beregne arealet af huset ved at sige l * b, da man skal opfatte det som to rektangler i huset. 

16 * (4,6 + 0,5) (bredden er vel hypotenusen i så fald)

= 81,6

Så arealet af hele taget er 81,6 * 2 = 163,2 m^2. 

Har jeg gjort det rigtigt? 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det er lidt uklart hvad der præcist menes med de 0,5m. Det kan være forlængelses af taget, så længden er 17m, Det kan også være forlængelse af bredden af taget, som du går ud fra o så kan det endelig forstås som at det er bredden i gulvplan. Står der ikke noget om det i opgaven ?

Svar #8

Jo, de 0,5 m er en forlængelse af hypotenusen som er bredden af taget

Brugbart svar (0)

Svar #9

så er det korrekt

Svar #10

Tak for hjælpen med det! 

Skriv et svar til: Tagets areal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.