Fysik
Elektrisk kredsløb
Hej
Jeg sidder og læser i en bog, og de er kommet frem til en ligning ved gættemetode. Jeg forstår dog ikke hvordan de ud fra den angivne ligning får K1 og s som vist. Når jeg isolér K1 og s får jeg noget helt andet, hvad har de gjort?

Svar #1
17. november 2015 af Eksperimentalfysikeren
Hvis Vs er uafhængig af tiden, skal venstre side ogå være uafhængig af tiden.
Første led afhænger ikke af t, så det kan andet led heller ikke.
Da est afhænger af t, må parentesen foran være 0. Heraf følger, at RK1 = Vs og RK2+sLK2 = 0.
Svar #2
17. november 2015 af Searchmath (Slettet)
Svar #3
17. november 2015 af Eksperimentalfysikeren
Der er nogle forudsætninger, der ikke står i det, du viser. Jeg har GÆTTET på, at en af dem er, at Vs er uafhængig af tiden. Det passer med de to resultater. Derfor regner jeg med, at det er korrekt. Prøv at se, om der står noget om det i den del af teksten, der står før det, du viser.
Svar #4
17. november 2015 af Searchmath (Slettet)
Det står der ikke noget om, men det har måske noget at gøre med at tiden er ligegyldig når vi skal regne værdier i steady-state? :)
Jeg har et andet spørgsmål, jeg kan ikke helt så hvordan iL = is (1-e^(-t/tau)), der står ingen mellemregninger.

Svar #5
17. november 2015 af hesch (Slettet)
#4: Tja, bum-bum. Jeg kan heller ikke følge beregningsforløbet, men regner man det vha. Laplace finder man:
ZL(s) = sL , ZR(s) = R.
Så belastningen ( R || sL ) = R*sL / ( R + sL )
Påvirkningen er et strømstep = Is(s) = Is / s, hvilket giver en spænding,
VL(s) = Is*R*sL / (( R + sL)*s)
IL(s) = VL / sL = Is*R / (( R + sL )*s)
L-1( IL(s) ) = Is * ( 1 - e-(R*t/L) ) siger Wolframs online calculator.
Skriv et svar til: Elektrisk kredsløb
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.