Biologi

forklar arvegang..

02. december 2015 af BoutonsEnPassage (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Hej jeg skal forklare hvilken arvegang der bedst forklarer stamtræerne i vedhæftede bilag. Jeg vil udelukke både autosomal recessiv og dominant, da det er pigerne, der er afficerede, men jeg er i tvivl om det er X-bundet recessiv eller dominant? Hvis det var dominant - kunne det så ikke resultere i, at ngle drenge også blev afficerede?
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2015 af over9000

Okay, du er på rette vej.
Giver et hint: Hvis det er X-bund. Dom., er der så syge DRENGE af fædre som er bærere/syge?
Hvis den er recessiv, og du ved at drengene har XY, altså ét x, burde drengene der er bærere så altid være syge?
Ses til forelæsning i morgen ;)

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2015 af LubDub

1. Autosomal recessiv: Muligt

2. Autosomal dominant: Ikke muligt, da der så skulle være en syg mor eller far til de syge døtre.

3. X-bundet recessiv: Ikke muligt, da fædrene til de syge døtre ikke er syge

4. X-bundet dominant: Ikke muligt, da der burde være en syg mor eller far til de syge døtre


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2015 af LubDub

Husk at piger har kønskromosomparret XX og drenge har kønskromosomparret XY. Drenge får X'et fra moderen og Y'et fra faderen. Piger får et X fra moderen og et X fra faderen.

....
F.eks. for at en pige skal syg med en X-bundet recessiv sygdom, så skal faderen være syg (XY), da han kun har ét X-krosom. Moderen til den syge pige med den X-bundne recessive sygdom vil være enten bærer (XX) eller syg (XX)


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. december 2015 af over9000

hov - helt enig, det er mig der er tosset. :-) 


Skriv et svar til: forklar arvegang..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.