Matematik

Lineær transformation/bijektiv lineær afbildning (Lineær algebra)

06. december 2015 af kanin011 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg skal løse den her opgave, men allerede i a) går jeg i stå. (se vedhæftet fil)

An må være en nxn-matrix, da jeg senere skal udregne determinanten, men udover det, så aner jeg ikke, hvordan jeg skal komme frem til matricen. Jeg har prøvet at finde svar i min bog og google, men jeg er ikke blevet klogere. Kan I hjælpe?

Vedhæftet fil: linalg.bmp

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2015 af SådanDa

I min lineær algebra-bog er der en sætning til at finde standard matrixrepræsentationen af en lineær transformation. Den dikterer at du lader søjlerne i din matrix være din lineære transformation taget på enhedsvektorene i Rn, således at første søjle er fn(e1), osv. prøv det :)

Svar #2
07. december 2015 af kanin011 (Slettet)

Okay, jeg tror, jeg har en ide om det. Vil du fortælle mig, om dette er korrekt? (selvfølgelig med 0'erne længst til højre rettet til punktummer)

Vedhæftet fil:Matrix.bmp

Brugbart svar (1)

Svar #3

e1=(1,0,0,0,...,0) så f(e1)=(0,0,0,...,1), så sådan som jeg ser det får du en matrix bestående af 1-taller i den modsatte diagonal end den du har sat x'er i, forstår du? :)

Svar #4

Ah! Produktet af (x1,x2, ..., xn) og A skal give (xn, ... , x2, x1). Ikke sandt? Og derfor er A en matrix bestående af 1-taller på den modsatte diagonal end hvad jeg skrev først?

Brugbart svar (1)

Svar #5

Præcis, der skal gælde at Ax=fn(x), som er det samme som du skriver :)

Svar #6

Skønt! Tusind tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. december 2015 af blaky158 (Slettet)

Jeg fatter det også nu. Mange tak! 

Skriv et svar til: Lineær transformation/bijektiv lineær afbildning (Lineær algebra)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.