Biologi

Fysiologi - energetiske værdi

08. december 2015 af Chris487 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har følgende oplysninger på personen: 
Mand 29 år
Vejer 75 kg 
Hvilepuls på 55 slag/min.
Kondital til 55 mlO2/kg/min (2-punktstest).
Han løber 5km på 21 min med gennemsnitlig 90% af sin VO2max.
Iltens energetiske værdig er 20 kJ/L O2.

Derudover har jeg beregnet hans VO2max til 4,125 L O2/min, samt hans gennemsnitlige arbejdspuls på løbeturen til 174,43 slag/min. 

Jeg skal nu beregne hvor mange KJ han forbrænder under løbeturen (21 min)? 
Hvordan skal jeg gribe det an? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2015 af stranddart (Slettet)

Du ved, at han har et iltfrobrug, VO2, på 0.055 mL ilt kg-1 min-1 under en 2-punktstest (jeg går ud fra, at det er for at teste for hans maksimale iltfrobrug - jeg kalder derfor denne VO2max).

Herefter får du at vide, at han løber 5 km på 21 min, hvorunder han bentter 90 % af VO2max.

Derfor skal du finde 90 % af 0.055 L ilt kg-1 min-1, som er hans forbrænding under løbeturen.

Du kender hans massespecifikke iltforbrug og hans vægt, herfra kan du finde det totale iltforbrug ved at tage forbehold for hans vægt. Dette har enheden L ilt min-1.

Ud fra denne finder du hans energiforbrug da du ved, at iltens værdi er 20 kJ L ilt. Denne værdi har enheden kJ min-1.

Og for at finde det totale energiforbrug skal du tage forbehold for tiden han løber i.

Jeg har prøvet at svare så fyldestgørende som muligt, uden at give dig nogle konkrete regnestykker. Prøv at fokuser på enhederne, tjek dem igennen når du regner. De skal give mening!

Skriv et svar til: Fysiologi - energetiske værdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.