Fysik
Bestemme accelerationen - (Emne: Friktion)
Hej
Jeg har haft et par problemer med at bestemme accelerationen for et lod og en klods... I kan se forsøgsopstillingen i den vedhæftede fil.
Vi har under forsøget bundet et lod og en klods sammen. Vi har derefter sluppet loddet, således at klodsen glider op langs pladen.
Klodsen af aluminium glider op ad en 34 cm lang træplade på 3,31 sekunder
Klodsen er lavet af aluminium og vejer 215 gram.
Loddet er af messing og vejer 205 gram.
Tyngdekraften for klodsen = 2,11 N
Tyngdekraften for loddet = 2,01 N
"Den skrå tyngdekraft" (Fskrå) = 1,92 N, da vinklen = 21,9o (og Fskrå = Ft * sin(v))
Svar #3
15. december 2015 af ztuema (Slettet)
Så
= 0,062 m/s2
Men jeg har efter mit forsøg analyseret en video af forsøget på Loggerpro. Her har jeg sat et kordinatsystem ind, og fået en ret linje. Jeg ved at hældningen af den rette linje = accelerationen (se billedet nedenunder) Her får jeg nemlig 0,32 m/s2
Og det svar jeg får der, er laaangt fra det svar jeg får beregnet...
Svar #4
15. december 2015 af peter lind
De hastigheder du har på den graf stemmer ikke overens med data i #0
Den gennemsnitlige hastighed er ifølge data i #0 0,1 m/s på grafen ca. det 3 dobbelte
Svar #5
Har jeg aflæst noget forkert på min tabel?
Svar #7
15. december 2015 af peter lind
Ifølge tabellen bevæger klodsen sig 0,3391-0,00088 m på 3,314-2,497 sekunder og det stemmer ikke med din data i #0
Svar #8
Jeg læste det nemlig som, at klodsen havde bevæget sig 0,3391m efter 3,314 sekunder... Tak for hjælpen!
Svar #9
16. december 2015 af ztuema (Slettet)
Jeg får en endnu større afvigelse når jeg bruger de tal du sætter ind...

På grafen ses det at accelerationen = 0,3229 m/s2
Ved du hvad den store afvigelse skyldes?
Svar #10
16. december 2015 af peter lind
Det er en nulpunktsfejl. Hvis du ser på hastigheden i tabellen starter den med en hastighed på 0,289 m/s, hvilket ikke er lille i sammenligning med sluthastigheden. Hold dig til grafens resultat. Den tager hensyn til alle målinger og giver dermed et bedre resultat. Samtidig er nulpunktsfejlene ellimineret
Skriv et svar til: Bestemme accelerationen - (Emne: Friktion)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.