Bioteknologi

Det specifikke immunforsvar

18. december 2015 af TheaKDJ (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Hvordan virker det specifikke immunforsvar på en indtrængende virus?

Jeg forstår det ikke... Hvordan kan en makrofag fagocytere en virus hvis den befinder sig inde i cellen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. december 2015 af Litfari (Slettet)

Makrofageren kan kun dræbe virus/bakterier som er uden for cellerne. De nedrbyder fremmedlegemet od udstiller dets antigen gennem MCH II. Makrofagerne er de uspecifikke forsvar, mens T-hjælpe, T-dræber og B-lymfocytterne er de specifikke. T-hjælpe kobles på MCH II på makrofagen og aktiverer cellerne for det uspecifikke forsvar ved signalstoffer.
Når virussen befinder sig i cellen, udstilles antigenet gennem MCH I, som T-dræber kobles på MCH I, og destruerer derefter den inficerede celle. Makrofagen kan ikke gøre noget ved den inficerede celle.

Se figur 31 under dette link. 

http://www.bioteknologibogen.dk/figurer-5/


Svar #2
18. december 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Tak, hvad sker der så næste gang virussen kommer i kroppen? Immunsystemet har jo netop set den før. Jeg ved at immunforsvaret danner antistoffer imod virussens antigen, men flyder de bare rundt i blodet, i store mængder, så man er sikker på at virussen ikke når at inficere en celle?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2015 af Litfari (Slettet)

Immunforsvaret er i stand til at genkende antigenerne og deraf aktiveres mere effektivt, fordi de nødvendige antistoffer allerede er lavet af B-lymfocytterne. Men ja, sådan har jeg også forstået det. :) Prøv at google lidt om immunitet. 


Skriv et svar til: Det specifikke immunforsvar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.