Matematik
Maple løsning af differentialligningssystemer
Bøvler lidt med denne gamle calculus eksamensopgave.
Forelæseren har gennemgået opgaven og fik, at der skulle skrives 0 i boksen. Som det ses af vedhæftede får jeg det til at der skal stå 2.
Vil gerne kunne løse denne slags i maple, da det føles langsomt uden.
Er min fremgangsmåde korrekt?
Svar #2
29. december 2015 af Therk
Din fremgangsmåde er korrekt. Husk at du kan kontrollere løsningen med din startbetingelse: Hvis 0 var en løsning til boksen, så betyder det at

men

så det kan vist ikke passe.
Når du løser systemer af differentialligninger, så vil jeg foreslå dig ikke at bruge de krøllede parenteser, men firkantede (altså: firkantede til systemer). Generelt undlad at definere noget med krøllede parenteser - du kan altid indsætte dem i din dsolve, fx dsolve({ode,ic}); hvor fx ode := ligning; og ic := start1,start2; ellers kan du støde ind i problemer i tilfælde jeg ikke umiddelbart kan huske.

Hvor var det godt at Soeffi fik indsat billedet, ellers havde jeg aldrig set det.
Svar #3
29. december 2015 af Apaas (Slettet)
Hej Therk,
Tak for svaret!
Kan min brug af krølleparanteser bevirke uoverensstemmelserne i resultatet?
Ellers må jeg jo skrive til min professor om han nu også er sikker på at det skal være 0 :)
Han regnede den i øvrigt ikke ud vha. Maple, men i hånden gennem en lang smørre som indebar egenvektorerne... Kan dog ikke umiddelbart gengive det hele her. Men til eksamen vil jeg nu også foretrække at løse den i maple ;)
Vh Anders
Svar #4
De krøllede parenteser skaber ingen problemer her og heller ikke under normale omstændigheder, men kan skabe problemer, hvis du definerer din ODE som andet end en liste.
Du skal huske at alle laver fejl på tavler. Du behøver her ikke at skrive til din professor, fordi det svar er forkert, jf. startbetingelsen, som vi i øvrigt brugte til at finde løsningen. Husk at rette din professor/instruktor eller stil spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget eller hvis der er noget, som ikke giver mening under forelæsningerne/øvelsestimerne.
At løse differentialligninger i hånden kræver ikke meget andet end øvelse. Til en snartkommende eksamen brug du endelig bare Maple, hvis du har det til rådighed og det er hurtigere for dig.
Svar #5
29. december 2015 af Apaas (Slettet)
Hej igen,
Det er videoforlæsninger som bliver genbrugt, så skriver lige til min instructor.
Som et lille tjek har jeg lige anvendt mit Maple på en anden, lignende opgave - hvis du gider, må du gerne ta et kig på vedhæftede billede(ved ikke hvordan man sætter dem ind) og lige se, at den også er rigtig (har testet med begyndelsesværdierne som du beskrev tidligere) :)
Ligningssystemet til opgaven er:
y1'= -6y1 + 9y2
y2'= -6y1 + 15y2
Igen, tak for hjælpen :)
Svar #6
I den opgave, da dit begyndelseskriterie er y2(0) = 0, fremgår det med det samme at boksen er 2; du behøver slet ikke at løse differentialligningen, fordi
for alle
. Vær opmærksom på sådanne hurtige løsninger til din eksamen!
Hvad angår din fremgangsmåde, så er den helt korrekt. :)
Skriv et svar til: Maple løsning af differentialligningssystemer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.