Almen studieforberedelse (AT)

Hvad er AT

30. december 2015 af 656 - Niveau: C-niveau

Efter ferien skal vi have vores første AT-forløb. Er der nogen der vil give en forklaring på, hvad dette AT-forløb går ud på? Vi har fået af vide, at vi skal lave en opgave, der inkluderer to fag. Vælger man selv sin fagsammensætning, eller bestemmer lærerne det? (Jeg er 1.g'er hvis nogen skulle være i tvivl)


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2015 af K92H (Slettet)

AT er "almen studieforberedelse" og er et tværfagligt forløb, hvor du bliver præsenteret for et emne, der skal behandles indenfor de to valgte fag. Gennem 1 og 2.g er det lærerne, der bestemmer, hvilke fag og emne i har. I nogle af forløbene skal man udarbejde en synopsis indenfor et givent emne og holde et oplæg. 

Udover det er AT også et metodefag, hvilket vil sige, at du skal benytte dig af forskellige metoder til at finde frem til et resultat (det er eksempelvis i forbindelse med tekstanalysering, men det får i meget mere at vide om til den tid). 

I 3.g skal du så til den endelige eksamen, hvor du selv skal vælge, hvilke fag du vil skrive i. Emnet bliver stillet på forhånd, og du bestemmer så selv, hvad dine fag og dit underemne skal være. Dernæst skal du så udarbejde en synopsis, som afleveres, og herefter skal du til eksamen og forsvare din synopsis samt fremlægge nyt materiale. 

Håber det var til lidt hjælp :)


Svar #2
30. december 2015 af 656

Tak for det. Når de bestemmer hvilke fag man skal arbejde med, kigger de så på hvad man er god til?


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2015 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. december 2015 af OnceUponATime

#2 nej det gør de absolut ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. december 2015 af Sechi

Ja nu har jeg jo har haft mit første AT forløb her i December, og er stadig i tvivl om hvad det egentlig er ;-))


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. december 2015 af K92H (Slettet)

#2

Tak for det. Når de bestemmer hvilke fag man skal arbejde med, kigger de så på hvad man er god til?

Nej, det gør de ikke. Dine AT-forløb er bestemt på forhånd, og alle i klassen har samme forløb og fag. 

#5

Ja nu har jeg jo har haft mit første AT forløb her i December, og er stadig i tvivl om hvad det egentlig er ;-))

AT er også super forvirrende, når man bliver introduceret til det. Specielt metoderne. Det var først i 3.g, at jeg egentlig havde nogenlunde styr på AT, selvom vi havde haft så mange forløb. Problemet var dog også bare, at mange af vores lærere i forvejen ikke rigtig vidste, hvad AT gik ud på, så det gjorde det bestemt ikke nemmere for os, haha!


Svar #7
31. december 2015 af 656

Jeg har lige været inde og læse på mit skema. Der står at vores første AT-forløb skal munde ud i en mundtlig gruppefremlæggelse. De forskellige fagpakker er ma-bk, ma-id, ma-sa, en-bk, en-sa. Hvis jeg nu er så uheldig at ende i en faggruppe med engelsk, skal fremlæggelsen foregå på engelsk? Det frygter jeg, for jeg er ikke så god til engelsk.


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. december 2015 af Sechi

#7
Nej jeg er rimelig sikker på at fremlæggelsen IKKE skal foregå på engelsk, selvom engelsk er et af fagene.
Min veninde på et andet gymnasium havde fagkombinationen drama og billedkunst, og de skulle så analysere et dramastykle og anvende nogle metoder fra engelsk. Det hele foregik dog på dansk. Jeg kan jo dog ikke være sikker på at det er sådan på alle gymnasier :-)

Svar #9
31. december 2015 af 656

#8

Hvis selve "ekseminationen" ikke foregår på engelsk skal det nok gå.

Du skriver at din venindes fagkombination var drama og billedkunst, mener du drama og engelsk?

Tak for svaret.


Svar #10
03. januar 2016 af 656

Er der andre der kan bekræfte, at "ekseminationen" ikke foregår på engelsk, selvom engelsk er en del af ens fagpakke?


Skriv et svar til: Hvad er AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.