Matematik
L'Hopitals regel
Jeg skal udregne følgende grænseværdi (se vedhæftede billede).
Det er klart, at jeg skal bruge L'Hopitals regel, hvilket jeg gør og får:
lim (x->0) (tan^2(x))/(3x^2)
Vi bliver nødt til at benytte LHopitals regel nok en gang, men jeg ved ikke hvordan jeg skal differentiere tan^2(x). Kan I hjælpe?
WA siger "2 sec^2(x) tan(x)", men problemet er, at "sec" ikke indgår i pensum, så tænker, der må være en anden løsning?
Svar #5
03. januar 2016 af Soeffi
#4 Er den gangbar som løsning, tror du?
Har du din lærers emailadresse?
Svar #6
03. januar 2016 af Therk
Du kan godt benytte fremgangsmåden i #3, men undlad at bruge limes-notation i det tilfælde, fordi med den ikke viser hvordan det asymptotiske resultat fremkommer, den giver kun resultatet. I fald at du vil løse opgaven sådan, skriver vi

Når du først har lært at genkende funktioners asymptotiske værdier, så kan grænseværdier findes meget nemmere end evt. at skulle differentiere tæller og nævner 2-3 gange. At løse opgaven på den måde kræver selvfølgelig at du enten 1) har lært at
eller 2) selv viser det ved fx en Taylorudvikling.
Svar #7
03. januar 2016 af AskTheAfghan
Der skal være - tan2(x) i tælleren. Sæt f(x) = x - tan(x) og g(x) = x3.
Vi ser, at f '(x) = 1 - 1/cos2(x), så f(3)(x) = -2(2sin2(x) + 1)/cos4(x).
Derved fås lim x → 0 f(x) / g(x) = lim x → 0 f(3)(x)/g(3)(x)
= - lim x → 0 (2sin2(x) + 1)/(3cos4(x)).
Skriv et svar til: L'Hopitals regel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\lim_{x\rightarrow 0} \frac{[tan(x)]^2}{3x^2}=\lim_{x\rightarrow 0} \frac{[x]^2}{3x^2}=\lim_{x\rightarrow 0} \frac{1}{3}=\underline{\underline{\frac{1}{3}}}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/bdQF-bGzSVQryfwn1aGJ_Q==.gif)