Matematik
Planer i rummet
Hej jeg har siddet med den her opgave i rigtig lang tid, og har efterhånden givet op.
Er der nogle der kunne hjælpe mig lidt på vej? Jeg har vedhæftet opgaven.
Mvh
Jeg kom desværre til at oprette uden at vedhæfte i et tideligere dokument, men den kommer her :)
Svar #1
10. januar 2016 af peter lind
Jeg kan kun læse dele af et docx dokument. Du kan se et eksempel på at finde vinklen mellem planer på https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1653561
Svar #2
10. januar 2016 af Soeffi

a) Normalvektorerne til α og β kan direkte aflæses af ligningerne: nα = (2,-3,6) og nβ = (5,1,-3). Find vinklen mellem disse vektorer ved hjælp af cos(v) = a·b/|a|·|b|.
b) Den linje, der dannes af skærinhgen mellem α og β har retningsvektoren: r = nα x nβ. Hvis l's retningsvektor krydset med denne er lig med nulvektoren er de parallelle.
Svar #4
10. januar 2016 af mathon
Hvis linjen
med retningsvektor
er parallel med planen
med normalvektor 
er

Svar #7
#2 Rettelse: der spørges om parallellitet mellem l og αb) Hvis l's retningsvektor står vinkelret på α's normalvektor er linjen l parallel med α. Find prikproduktet af (2,-3,6) og (3,4,1) og se om det giver 0. I givet fald er l og α parallelle.

Jeg glemte skæringspunktet mellem l og beta: Geogebra får det til (1,4,0).
Svar #8
10. januar 2016 af gegge (Slettet)
kan det godt passe at vinklen mellem vektorerne er 105,4?
Svar #10
Men der står jo at jeg skal finde gradtallet for den spidse vinkel?
Svar #11
#10 Men der står jo at jeg skal finde gradtallet for den spidse vinkel?
Ja, jeg kunne ikke få Geogebra til at vise den spidse vinkel, men den er 180º - 105,4º.
Svar #12
okay så har jeg gjort det rigtigt :)
jeg har beregnet r=n_alpha x n_beta og har fået r=(3,36,17)
kan det godt passe?
Svar #14
Undskyld, den skal du ikke bruge alligevel. Det var en fejl, som jeg skrev i #7. Jeg får, at l og alfa er parallelle.
Svar #16
Jeg får dem også til at være parallele :)
hvordan bestemmer jeg koordinatsættet til skæringspunktet mellem l og beta?
Skriv et svar til: Planer i rummet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

og