Matematik

3x3 matrix - hvordan regnes de?

11. januar 2016 af Icetea (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Har vedhæftet en opgave, angående 3x3 matrix. Skal til eksamen imorgen, og har ingen idé om hvordan denne løses. Nogen der kan hjælpe? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2016 af SådanDa

Har du løst noget af opgaven? Eller er du slet ikke begyndt?

Svar #2
11. januar 2016 af Icetea (Slettet)

Er ikke begyndt endnu.. Men første skridt er vel bare at sætte de 9 tal ind i en matrix?  

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, det vil jeg også mene. Ved du hvad kofaktorene er?

Svar #4

Nej, det er der jeg går i stå. 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Kofaktor var heller ikke lige et ord jeg var bekendt med. Men jeg har lige slået det op, og det er determinaterne af undermatricerne med fortegn, altså dem der forekommer når man regner determinaten ved at opløse efter række/søjle. 

Altså indgang aij i matricen er kofaktoren (-1)i+j·det(Mij), hvor Mij er den undermatrix der fremkommer ved at fjerne den i'te række og den j'te søjle. F.eks. vil kofaktoren til indgangen (1,1) i din matrix H være:

K1,1=(-1)1+1·det(18612)=1·(12-(6·8))=12-48=-36   (Latex-editoren fungerede ikke lige for mig, så det blev sådan her...)

Sådanne kofaktorerer kan findes for alle indgangene i matricen. Men det er vel kun relevant for indgangene i den række du vil opløse efter for at finde determinanten senere?

Svar #6

Ja, altså jeg skal finde detaminaten til H og den inverse H-1

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jep, det lægger op til at du finde determinanten ved at opløse efter en række, har du set det før?

Svar #8

Ja, det lyder bekendt. Det vil jeg lige prøve at se om jeg ikke kan finde ud af. 

Tak for hjælpen indtil videre! :) 

Skriv et svar til: 3x3 matrix - hvordan regnes de?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.