Matematik

Vektor A niveau

20. januar 2016 af Naaaanai (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle der ved hvordan man løser sådan en type opgave? Det er øvelsesopgaver i bogen. 

Jeg ved ikke helt hvordan man griber sådan en opgave an, for jeg får opgivet 4 koordinater og jeg ved ikke hvordan man skal placerer dem fordi der både er en z, x, og y akse i planen :(

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2016 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Plot punkterne ind i et koordinatsystem. Du kan deraf se hvilken sider, der kan være parallelle. Det er formodentlig AB og CD samt BC og AD. Hvis dette er korrekt skal du vise at de tilsvarende vektorer er parallelle. Af figuren kan du se hvilke af hjørnerne der ligger overfor hinanden. Find midtpunktet mellem sådanne hjørner

Svar #3
20. januar 2016 af Naaaanai (Slettet)

Jeg ved ikke hvordan man gøre det på geogebra da jeg har 3 punkter z,y,x. Har lige prøvet men der kommer altid sådan en error frem.

men jeg kan godt forestille mig inde i hovedet at AB og CD er parallele og BC og AD . Men hvis determinanten for 2 vektorer er 0 så er de parallele

Midtpunktet? er ikke helt med her

Brugbart svar (0)

Svar #4

Jeg kender ikke geogebra, men det kan også nemt gøres manuelt.  Det er 3. dimensionale vektorer og så gælder det med determinanten ikke. Det nemmest er at undersøge om vektorerne er proportionale. En anden mulighed er at bruge at hvis de er parallelle er deres krydsprodukt 0 vektoren.

Diagonalerne i et parallogram skærer hinanden i midtpunktet.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. januar 2016 af PeterValberg

Kaldes skæringspunktet mellem diagonalerne for P, kan koordinaterne
hertil fx bestemmes som koordinaterne for stedvektoren OP:

\overrightarrow{OP}=\overrightarrow{OA}+\tfrac12\cdot\overrightarrow{AC}

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #6
23. januar 2016 af Naaaanai (Slettet)

Tusind tak for den store hjælp Peter :-)
Det hjalp rigtig meget med forståelsen 

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. januar 2016 af Soeffi

Du er nød til at have en tegning, specielt i rumgeometri. Af tegningen fremgår at vektoren AC kan være diagonalen i et evt. parallelogram.

a) Vis at AB + AD = AC

b) FInd vektoren ABAD og bestem dens længde. Denne længde er lig med arealet af det parallelogram som vektorerne AB og AD udspænder.

c) Gør som i #5: Koordinaterne til skæringspunktet P er lig med dens stedvektors koordinater: OP = OA + 0,5·AC.

Skriv et svar til: Vektor A niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.