Matematik

HJÆLP - MATEMATIK UNI NIVEAU 2. SEMESTER

22. januar 2016 af iskander2990 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle 

Jeg har siddet fast i denne opgave i længere tid nu, og kan virkelig ikke komme videre. 
Til at finde R(t0) tænker jeg at man indsætter 50 på R1's plads og 150 på R2's plads og regner efter. 

Det sidste spørgsmål kan jeg slet ikke finde ud af.Jeg håber virkelig der er en der kan hjælpe.

Mvh.
Sara


To variable modstande R1 og R2 er parallelforbundne, og giver der- med anledning til en samlet modstand R, som bestemmes ud fra ligningen:

\frac{1}{R}=\frac{1}{R_{1}}+\frac{1}{R_{2}} dvs. R=(R_{1}R_{2})/R_{1}+R_{2}

Antag at R1 til et givet tidspunkt t0 er 50 Ω og samtidig vokser med hastigheden 1 Ω/s (dvs. dR1 (t0) = 1 Ω/s). Antag endvidere at R2 til

samme tidspunkt t0 er 150 Ω og aftager med 2 Ω/s (momentant som før). Bestem R(t0) og dR (t0).


Svar #1
22. januar 2016 af iskander2990

Rettelse: i 3. sidste sætning skal der stå "dvs.\frac{dR^{_{1}}}{dt} (t_{0})

Og i sidste sætning skal der stå "Bestem R(t0) og \frac{dR^{_{1}}}{dt} (t_{0})


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar 2016 af peter lind

Hvad menes der med R1 ? Er det i virkeligheden blot R ? Er det ikke R(t) der spørges efter ?

De givne oplysninger kan sammensættes til R1(t) = 50Ω + (t-t0)*1Ω/s  og R2(t) = 150Ω - (t-t0)*2Ω/s. Sæt det ind i formlen for R. Den du skriver er forkert. Det rigtige er R = R1*R2(R1+R2)


Svar #3
22. januar 2016 af iskander2990

Forstår ikke helt hvad du mener. Altså de ligninger jeg har fået opgivet står i opgaveformuleringen. Jo R(t0) (til et bestemt punkt), det er netop det de spørger efter :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. januar 2016 af peter lind

Du svarer ikke på hvad R1 er ?

Hvis du bare skal  finde R til tiden t0 kan du godt bare sætte de 50Ω og 150Ω ind; men der er jo flere spørgsmål, hvor du skal bruge R1(t) og R2(t). Jeg er temmelig  sikker på at du skal bruge R(t), så derfor fortæller jeg dig, hvordan man finder det.


Skriv et svar til: HJÆLP - MATEMATIK UNI NIVEAU 2. SEMESTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.