Matematik

Opgave om vektorer i planen

08. februar 2016 af libse (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har fået en nogle opgaver jeg skal lave omkring vektorer. Men forstår ikke hvordan jeg skal gøre det.
Jeg skal bevise at de to vektorer ikke er ortogonale og parallele. Men så solvede jeg t og fandt en løsning hvorpå prikproduktet er lig 0, så forstår ikke hvordan man skal løse opgaven.

Opgaven lyder: (se vedhæftet billede)

Opgavebeskrivelse

\vec{a}=\binom{3}{-2}, \vec{b}=\binom{t}{t^{2}+1}

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2016 af mathon

Skalarprodukt:
                                3t+2(t^2+1)

2t^2+3t+2=0    har ingen reel løsning, hvorfor vektorerne ikke kan være
                                                                                                                                            ortogonale

Determinant:   
                                 \begin{vmatrix} 3 &t \\ -2& t^2+1 \end{vmatrix}=3(t^2+1)-(-2)\cdot t=3t^2+3+2t                     

3t^2+2t+3=0   har ingen reel løsning, hvorfor vektorerne ikke kan være parallelle

Svar #2
08. februar 2016 af libse (Slettet)

Okay så det fordi t er ubekendt, at man kan sige der ikke er nogen løsninger? for hvis man solvede det kan man godt finde en t værdi som får ligningen til at give mening. Bare for at være helt med :)

Svar #3
08. februar 2016 af libse (Slettet)

Skalarprodukt:
                                3t+2(t^2+1)

2t^2+3t+2=0    har ingen reel løsning, hvorfor vektorerne ikke kan være
                                                                                                                                            ortogonale

Determinant:   
                                 \begin{vmatrix} 3 &t \\ -2& t^2+1 \end{vmatrix}=3(t^2+1)-(-2)\cdot t=3t^2+3+2t                     

3t^2+2t+3=0   har ingen reel løsning, hvorfor vektorerne ikke kan være parallelle

Okay nu forstår jeg godt hvorfor der ikke nogen løsninger til skalarproduketet=0, men nu forstår jeg dog ikke hvordan du når frem til 3t+2(t^2+1) jeg får det til 3t-2t^2-2

mvh

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. februar 2016 af mathon

korrektion:

Skalarprodukt:
                                3t+(-2)\cdot (t^2+1)

-2t^2+3t-2=0    har ingen reel løsning, hvorfor vektorerne ikke kan være
                                                                                                                                            ortogonale

Skriv et svar til: Opgave om vektorer i planen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.