Almen studieforberedelse (AT)

AT - religion og biologi

18. februar 2016 af jens12234 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg tænker at jeg i AT vil skrive i fagene religion og biologi om stamceller. Det overordnede emne i år er "grænser". Jeg kunne godt bruge lidt vejledning. Nogle gode idéer til problemformulering? Jeg tænker at vælge fx behandlingmuligheder med stamceller, og hvor grænsen går. Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af hvilken tekst i religion man kunne vælge? 

Håber der er en som vil hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

I religion kunne du kigge lidt på det etiske aspekt der ligger i stamcelleforskning. Her vil jeg anbefale dig at tage se hvordan kristendommen ser på stamcelleforskning. Det kristne menneskesyn mener nemlig at alt liv (også befrugtede æg) er ligeværdige, fordi "det er skabt i Guds billede", i kontrast til menneskerettighedserklæringerne der siger at vi alle er "født lige" (som jo betyder at befrugtede æg ikke er lige med andre mennesker). Her vil jeg anbefale dig at finde en religionsfilosof, hvis etikfilosofi kan drage paralleler til stamceller (prøv at spørge din vejleder). 
I biologi kan man så først og fremmest snakke om hvad der i praksis sker i behandling med stamceller. Herefter kan man så drage de filosofiske overvejelser over i behandlingen af stamceller, og derved tage det op på et mere diskuterende niveau. 

Ved godt det ikke gav særligt meget konkret ift. tekster, men foreslår at du går til din religionsvejleder :)


Svar #2
11. juni 2016 af jens12234 (Slettet)

Tusind tak for svaret - det var til stor hjælp. I biologi skriver du "Herefter kan man så drage de filosofiske overvejelser over i behandlingen af stamceller, og derved tage det op på et mere diskuterende niveau." Hvad mener du med det? Kan du uddybe det?


Skriv et svar til: AT - religion og biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.