Dansk
Lignelsen om "De betroede talenter"
Hej.
Har brug for jeres hjælp kan ikke komme videre med min opgave. er der nogle der har lavet opgaven om de betroede talenter før ? og som kan hjælpe mig lidt videre?
Hvilken genre er teksten?
Hvad betyder talenter her i teksten?
Hvilken funktion har herren og de 3 tjener i teksten?
Hvilken motiver har de 3 tjener til at handel som de gør?
Hvilken egenskaber udviser herren?
Hvorfor bedømmes/staffes den 3 tjener?
Hvad er teksten tema?
Hvad er lignesen point?
Hvordan tror du ligensen skal bruges?
Hvad kan talenterene være symbol på?
Under hvilken dødsynder vil du placer lignelsen?
v14 Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue; v15 én gav han fem talenter, en anden to og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han. v16 Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til.v17 Ligeledes tjente han med de to talenter to til. v18 Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge.v19 Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem. v20 Den, der havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til. v21 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde!v22 Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til. v23 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! v24 Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt, v25 og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er. v26 Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt. v27 Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage.v28 Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter. v29 For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. v30 Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
håber i vil hjælpe ville jeg sætte stor pris på!
Svar #1
23. februar 2016 af Moderatoren
Du skriver ikke hvad du har problemer med:
Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.
Svar #2
23. februar 2016 af StabelDk (Slettet)
Det jeg har problemer med er genre og det andet jeg har skrevet, er helt lost i hvordan jeg skal finde ud af de ting...
Svar #3
23. februar 2016 af Moderatoren
Genren har du selv skrevet i overskriften.
Prøv selv at svare på de andre spørgsmål og skriv hvad du har problemer med, så kan lektiehjælperne guide dig videre.
Svar #4
23. februar 2016 af Soeffi
Ad v16 Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til....Mandatsvig: han spekulerer for betroede midler. Uanset om han tjener på det eller ej ville han komme i fængsel
Ad v17 Ligeledes tjente han med de to talenter to til. ...Ligeledes mandatsvig
Ad v18 Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge. ...Handler korrekt
Svar #5
23. februar 2016 af Stygotius (Slettet)
Det er utroligt så sjusket (eller uvidende) StabelDk har skrevet sit indlæg.
Dette har intet med "mandatsvig" at gøre, tværtimod. Hvis man overhovedet skal bringe mandatsvig ind i billedet, finder man det snarere hos den som blot gravede pengene ned og svigtede sin forpligtelse som loyal tjener. Når de andre ærligt kom og gav deres herre det som de havde tjent til ham ved forretninger med hans penge, er det vrøvl at tale of "mandatsvig".
En talent var en bibelsk vægtenhed, -svarende til ca. 35 kg. (guld eller sølv). Som møntenhed (den største i tiden), ville den i dag svare til omkring nogle hundrede millioner kr., dvs. at de betroede talenter udgør et enormt, -et svimlende beløb. Lignelsen handler naturligvis om enten at få noget man har fået overladt, til at gro og blomstre eller blot svigte sin forpligtelse og lade det ligge og være goldt.
Skriv et svar til: Lignelsen om "De betroede talenter"
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.