Kemi

Lugt af stoffer - biologiske luftfiltre

27. februar 2016 af noah96 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal lave en kemi opgave om biologiske luftfiltre og jeg er lidt i tvivl om første spørgsmål. Det er: "Giv forslag til, hvorfor lugten af stofferne, vist i figur 1, ikke fjernes ved rengøring med vand. Inddrag stoffernes molekylstruktur og kogepunkt." Stofferne er dimethylamin og phenol (se billede).

Jeg har indtil videre skrevet, at en amin har kogepukt ved 7° og at det typisk er i gasform og at det derfor kan være svært at fjerne med vand. Og at pheonol ligeledes sublimerer let, hvilket betyder at det let omdannes til gas og at lugten igen som følge af at være på gas-form er svært at fjerne. 

Jeg er dog ikke sikker på om det er rigtigt - alt som afgivet lugt er vel på gas-form... Så kan ikke rigtig forstå, hvorfor det skal være sværere at fjerne end andet. Er der noget specielt, som gælder ved luft-stoffer, som jeg overser? Jeg håber en kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Som du selv siger, så vil aminen være på gasform, og derfor ikke til at fjerne med vand. En grund til at phenol er svær at fjerne kan have noget at gøre med at phenol ikke er særligt opløseligt i vand, og er derfor svær at fjerne.


Svar #2
27. februar 2016 af noah96 (Slettet)

Men en ting jeg ikke forstår er, hvordan noget på gas overhovedet ville kunne fjernes med vand? Man må vel gå ud fra, at phenol er på gasform når det kan lugtes... elller har jeg misforstået noget?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Du har ret i at det man dufter er på gasform, men hvis du kan fjerne det som det fordamper fra, så vil koncentrationen af stoffet i luften efterhånden blive så lille at det ikke vil kunne lugtes. I modsat fald vil der hele tiden kunne fordampe noget og dermed bevare koncentrationen i luften.


Svar #4
27. februar 2016 af noah96 (Slettet)

Ahh, det giver mening. Mange tak!


Skriv et svar til: Lugt af stoffer - biologiske luftfiltre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.