Kemi

Temperatur ændring ved blanding af syrer og baser

27. februar 2016 af annie4567 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har lavet et fosøg i skolen, hvor vi skulle måle temperatur af først HCl og NaOH hver for sig og derefter blande dem sammen og måle temperaturen igen. Mine resultater:

HCL temp: 22,7 °C

NaOH temp: 22,5 °C

temp efter blanding: 29,3 °C

Det er jo en relativ stor ændring der er i temperaturen efter det blandes, men jeg forstår ikke helt hvorfor det sker? 

Vi lavede samme med NH4Cl og NaOH og fik:

NH4Cl temp: 22,3 °C

NaOH : 22,1 °C

temp efter blanding: 22,7 °C

Her er der så en lille ændring i temperaturen? 

Jeg ville derfor høre om nogle ville kunne forklare hvad der gjorde temperaturændringen efter de er blandet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Jeg er ikke sikker, men mit bud er at når du blander syre og baser, så sker der en reaktion, fx mellem HCl og NaOH:

HCl + NaOH → NaCl + H2O

Hvis du begynder at beregne enthalpiændring for denne reaktion, så vil du se at den er stærkt negativ, hvilket betyder at reaktionen er exotherm. Dette gør dermed at der frigves varme i reaktionen, og derfor bliver blandingen varm. 

Hvis derimod du ser på den anden reaktion, så vil jeg gætte på man kan beregne at enthalpiændringen er mindre negativ, hvilket betyder den er mindre exotherm og frigiver dermed mindre varme og opvarmer derfor ikke blandingen lige så meget.


Svar #2
27. februar 2016 af annie4567 (Slettet)

Tak for hjælpen!  Hvordan er det man regner enthalpi for ændringen her og finder ud af, som du siger, at den er stærkt negativ og frigiver varme? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Du skal bruge formlen:

\Delta H=\sum H_{produkt}-\sum H_{reaktant}

Her kan du så slå enthalpier op for de forskellige reaktanter og produkter.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. februar 2016 af Skaljeglavedinelektier

God ide at opstille reaktionsskemaer før man udregner entalpien, da koefficienter og tilstandsformer har betydning for entalpien. Vedhæftede er entalpien for den første reaktion udregnet. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. februar 2016 af Skaljeglavedinelektier

Her


Skriv et svar til: Temperatur ændring ved blanding af syrer og baser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.