Matematik

Matematik eksponentialfunktioner

28. februar 2016 af LukasTRI (Slettet) - Niveau: C-niveau

Nogen som kan hjælpe med dette?

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2016 af SådanDa

Hvilket opgavenummer har du problemer med, og hvilke tanker har du selv gjort dig :)

Svar #2
28. februar 2016 af LukasTRI (Slettet)

Altså jeg har problemer med opgave 3 :) Jeg har ikke haft om det før :/ Opgave 1 og 2 har jeg lavet :D

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hvis vi for eksempel gerne vil bevise at ln(x·y)=ln(x)+ln(y), kan vi gribe det an på følgende måde:

ln(x·y)=ln(eln(x)·eln(y)), her har vi bare brugt at vi kan skrive x som x=eln(x), da e og ln udligner hinanden, og tilsvarende med y. Så går vi videre:

ln(x·y)=ln(eln(x)·eln(y))=ln(eln(x)+ln(y)), dette er en almindelig potensregneregel: an·am=an+m.

ln(x·y)=ln(eln(x)·eln(y))=ln(eln(x)+ln(y))=ln(x)+ln(y), da ln og e går ud med hinanden igen. således er ligheden altså vist :)

Svar #4

:O Hold da helt op :D Tusinde tak :) Det er jeg meget glad for!

Svar #5

Opgave 4 er noget omkring halveringskonstanten og fordoblingskonstanten. Har haft lidt omkring det og har tænkt lidt over det. Ved bare ikke rigtigt hvordan opgaven skal tolkes. Altså hvad der menes med den. Hvad jeg skal :O

Brugbart svar (0)

Svar #6

mht. til de 2 andre ligheder i opg. 3 synes jeg du skal prøve at kigge på dem, og bruge samme fremgangsmåde som i #3, og se om du kan komme frem til noget :)

opg 4) prøv at læse her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/fordoblings-og-halveringskonstant

Svar #7

Tak :D

Skriv et svar til: Matematik eksponentialfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.