Studievalg og videregående studie

Tager du til undervisning på universitetet?

01. marts 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej

Jeg starter på universitetet til sommer, og vil gerne høre om mødepligt på universitet.

Der er åbenbart ikke mødepligt på universitet, så betyder det at man bare kan læse hjemmefra, lave sine opgaver og så kan man gå til eksamen? Hvad hvis der er fremlæggelser og gruppearbejde, skal man så ikke komme?

Og vil gerne høre om du tager til undervisningen, eller hvis du ikke gør, om du føler du klare det godt?

Tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Det kommer i høj grad an på hvilket kursus du skal følge ,og i øvrigt hvad universitets politik er ift. mødepligt. Om der er mødepligt, fremgår af studieordningen for det pågældende kursus. Nogle kurser har udover mødepligt også såkaldt aktivitetspligt. Aktivitetspligten defineres forskelligt fra kursus til kursus. Ofte er der dog tale om, at man skal holde fx et oplæg, skrive en opgave eller lignende, dvs. man skal holde oplæg eller aflevere en evt. opgave. 

Når der er tale om gruppearbejde, aftales dette som regel internt i gruppen. 

På KU skelner man (normalt) mellem undervisningsfag og forelæsninger - ofte er der mødepligt i forbindelse med undervisningsfag, mens dette ikke nødvendigvis er tilfældet i forbindelse med forelæsninger.
Generelt kan det klart anbefales at følge undervisningen i den forstand at man møder op; det er nemlig ikke alt der uploades på universitetets intranet, og man risikerer at gå glip af nuancer, perspektiver m.m. hvis man ikke er til stede.

En god tommelfingerregel: Er man i tvivl, så læs studieordningen - har man yderligere spørgsmål, eller er der noget man ikke forstår, så spørg i studievejledningen.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. marts 2016 af 123434

Der er ikke mødepligt på universitetet. Du kan i princippet lade være med at møde op til undervisningen og forelæsningerne, men i så fald vil du også gå glip af en masse viden, der bliver forklaret. Universitetet er i langt højere grad dit eget ansvar end f.eks. gymnasiet, hvor der føres fravær i hvert modul, og der bliver fulgt op på, om man aflevererer sine opgaver og møder til undervisningen


Svar #3
01. marts 2016 af sivasdauda (Slettet)

Tak for dit hurtige svar.

Jeg regner med at det blive Erhvervs Økonomi på CBS, men jeg vil da helt klart prøve at se efter deres studieordning! Tusind tak endnu engang.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. marts 2016 af 123434

Held og lykke med det hele. Håber at det nok skal blive godt for dig


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. marts 2016 af LilanKahn (Slettet)

Nogle fag er lette at læse op på selv, andre fag er det eneste der bliver sagt det samme som de skriver i deres PP. Så må man selv vudere om man har nok disciplin til at læse op selv.


Svar #6
01. marts 2016 af sivasdauda (Slettet)

123434 - tak for dit svare også. Jeg håber også jeg bliver glad for det - jeg må bare arbejde end hårderer end på gym! :)

Lilan - Yeah okay. Tak for dit input! Jeg glæder mig til at se hvilken slags studerende jeg kommer til at være...

Lige nu ligger jeg på 7 og 10, men spørgsmålet er så om jeg kan komme op på en masse 10'er og 12'er og få 7'er hehe...


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. marts 2016 af MaibritG

Som udgangspunkt er der ikke mødepligt, men der kan være fag, der stiller krav om en vis procentdel deltagelse eller at man skal deltage aktivt i undervisningen, fx lave fremlæggelser. Ofte vil disse krav ikke medføre, at man ikke kan gå til eksamen, men snarere at man får en større arbejdsmængde. Jeg havde eksempelvis et projektledelsesfag sidste semester, hvor "straffen" for manglende deltagelse betød at man skulle skrive en eksamensopgave på 25 sider, som skulle forsvares mundtligt. Den ordinære prøve bestod af en 6 siders synopsis og en mundtlig prøve.

Og vil gerne høre om du tager til undervisningen, eller hvis du ikke gør, om du føler du klare det godt?

Hånden på hjertet, så har der været et enkelt fag på min bachelor, jeg ikke kom til (og faktisk heller ikke læste op på), da det lå oven i to, mere relevante, valgfag. Eksamen i det pågældende fag bestod af en selvvalgt skriftlig opgave med et omfang på 10 sider og det gik over al forventning. Jeg tror dog, at det dels er meget fagafhængigt om man kan skippe et fag, dels hvilke faglige kompetencer, man selv har.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Tager du til undervisning på universitetet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.