Matematik

areal??

03. marts 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau

En terning har rumfanget 3,375 cm3
?Bestem terningens overfladeareal.

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. marts 2016 af Budsmoke

Du skal finde den 3. rod af rumfanget så finder du længden af hver side.

den skal gange med med sig selv for at finde over fladen af én side og det skal så ganges med det antal sider en terning har :)

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

I forlængelse af #1

Rumfanget af en kasse er givet ved: V=l*b*h. Ved en terning er både længden, bredden og højden ens, og herved fås V=a^3, hvis sidelængderne i terningen kaldes for a. Herved får du: V=a^3\Leftrightarrow 3,375=a^3\Leftrightarrow a=\sqrt[3]{3,375}=1,5

Svar #3
03. marts 2016 af Mm98

så jeg skal altså gøre sådan:

3,3753 =  38,44

hvad skal jeg så gøre efter?
altså hvis du skriver 3√3,375 =1,5

hvad gør du så af de 38,44 ? :))

Brugbart svar (0)

Svar #4

Dine 3,375 cm3 betegner rumfanget af kassen, og dette er den eneste oplysning, du får givet. For at kunne bestemme overfladearealet skal du kende sidelængderne på terningen. Sidelængderne på en terning er alle ens, hvilket du let kan overbevise dig selv om. Rumfanget af terningen kan findes ved brug af formlen: V=a^3, som kommer fra formlen V=l*b*h. Omskrivningen af formlen skyldes, at længden, højden og bredden, som sagt, alle er ens ved en terning. a betegner sidelængden. Da du kun kender rumfanget(V), indsætter du dette i V=a^3 og isolerer a. Herved finder du din sidelængde. Overfladearealet(A) kan så findes som: A=a^2*6. Dette skyldes, at et kvadrats areal er givet ved A=a^2. I en terning er der dog 6 ens kvadrater, og der ganges herved med 6. 

Svar #5
03. marts 2016 af Mm98

#2 hmm.. Altså her har du skrevet at hvis jeg finder kvadratroden af 3,375, så får jeg 1,5. Men det har jeg altså ikke fået?
?- jeg ved at jeg skal gange 6 med 1,5 for at få 13,5 (som er resultatet)
?men jeg ved ikke hvordan jeg får de 1,5 ..:)

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. marts 2016 af PeterValberg

#2 hmm.. Altså her har du skrevet at hvis jeg finder kvadratroden af 3,375, så får jeg 1,5. Men det har jeg altså ikke fået?

#2 skriver ikke, at du skal finde kvadratroden, men kubikroden 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du får ikke 1,5, fordi du tager kvadratroden. Det der står i #2 er et, måske svært at se, 3 tal ved kvadratrodstegnet. Der står \sqrt[3]{3,375}. Dette kaldes for kubikroden. Det du gør er \sqrt[2]{3,375}, som er det samme som \sqrt{3,375}. Håber det hjælper. 

Skriv et svar til: areal??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.