Almen studieforberedelse (AT)

AT

08. marts 2016 af 656 - Niveau: C-niveau

Vi har lige udarbejdet vores synopsis og vi skal i slutningen af ugen fremlægge hvad vi har fundet ud af.

 Da vi fra start af, har fået at vide, at der ikke bliver givet nogen karakter for opgaven, har min gruppe slet ikke arbejdet effektivt i forløbet. Jeg har selv lavet, det jeg skulle lave. Og nok også mere til. Men hvad mine medstuderende angår, har arbejdsindsatsen været meget svingende. Jeg er derfor bange for at det endelige produkt bliver en under middel præstation. Jeg vil derfor spørge om præstationen i AT indgår i vurderingen af standpunktskarakterer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

I princippet tæller AT også med i standpunktskarakteren (el. standpunktskaraktererne) for et givent fag. Grunden herfor er at man egentlig bliver vurderet på alt hvad man foretager sig; en karaktergivning er en helhedsvurdering. Derfor bør du heller ikke være specielt bekymret hvis du har lavet hvad du skal.
En karaktergivning er jo samtidig en vurdering af den individuelle persons kompetencer og faglighed.
At din gruppe ikke har lavet, hvad den burde, bør ikke afspejles i din evt. standpunktskarakter.


Svar #2
09. marts 2016 af 656

#2

Tak for svaret. 

Vi har lige været oppe. Det gik som forventet. Der lød som om at vores præstation inden for de forskellige fag var meget forskellige. Nogle faglærere var mere tilfredse end andre. Præstationerne svingede sågar så meget at de var ueninge om en samlet karakter. De sagde at den samlede præstation lå mellem 4 og 7.

Vi havde på forhånd uddelegeret hvem der skulle sige hvad. Jeg valgte at snakke om det underspørgsmål som jeg havde besvaret. Under skriveprocessen havde vi ubevidst også uddelegeret opgaverne, dog havde vi læst hinandens besvarelser igennem for fejl og mangler. Det var derfor et naturligt valg at vælge det jeg selv havde skrevet. Da vi var færdige med fremlæggelsen skulle lærerne stille os spørgsmål. Jeg fik slet ingen spørgsmål eller rettelser om mit emne. Vi fik spørgsmål inden for de andre emner. De fleste spørgsmål kunne mine gruppemedlemmer godt svare på. Men i matematikdelen havde vi glemt en mellemregning. Eller vi havde lavet mellemregningen, men personen der var ansvarlig for vores Prezi havde glemt at kopier den over i Prezien. Vi havde allesammen kun taget den del med som vi selv skulle sige. Der var ingen der havde mellemregningen stående. Jeg ville ikke rode mig ud i noget som jeg ikke var sikker på. Selvom at jeg godt kunne huske en smule af mellemregningen. "Eksaminationen" sluttede med at lærerne sagde at tiden var gået. 

Vurdering:

Læreren inden for mit emne sagde at vi havde en god forståelse for det pågældende emne. Han sagde dog at der manglede noget inden for analysen. Det skal lige siges at jeg ikke fremlagde analysen det gjorde en af de andre. En anden lærer gav ham ret i det. Inden for de andre emner sagde de andre lærere at der manglede en del. Og så blev manglen af mellemregningen også påpeget.

Mit spørgsmål:

Vil det have konsekvenser for mine standpunktskarakterer at vores AT-prøve ikke gik særlig godt?

Jeg var selvfølgelig også ansvarlig for, at det gik, som det gik.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#2

Jeg henviser til min kommentar i #1, men bare lige for at skære det helt ud i pap:

Gruppens karakter burde ikke smitte af på dine individuelle karakterer såfremt du personligt havde styr på fagets teorier og metoder og det fagfaglige. 

Men rolig nu, det er ikke verdens undergang.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. marts 2016 af pååå (Slettet)

Ok der er vidst en der ikke kan svarer ordentligt på dit spørgsmål, så nu svarer jeg på det:

Alle dine AT/NV/AP-Forløb i 1.g (sikkert også resten af årene) tæller slet ikke med i dit standpunkt. Dvs. at når man skal regne dit gennemsnit, vil man simpelthen se bort fra disse karakterer, i disse forløb. Håber du forstår dette. 

Du skal dog forstå at disse karakterer vil give læren en idé om hvor du ligger fagligt, så det er nok bedst at prøve istedet for at kaste håndklædet i ringen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#4

Genlæs #1 og #3 for der er givet fyldestgørende svar.

Det at AT-karakteren ikke afspejler sig i den samlede karaktervurdering, er ganske enkelt noget vrøvl.
Det der blev pointeret i #1 og #3 er at det ikke bør være gruppens samlede præstation, men den enkelte elevs der afspejles i karaktergivning.


Svar #6
10. marts 2016 af 656

Jeg er godt klar over at karaktererne fra AT-forløbene ikke kommer til at tælle med i gennemsnittet af standpunktskaraktererne. Det jeg egentlig spurgte om var om AT-karaktererne præger standpunktskarakterne, hvilket jeg har fået svar på i #1 og #3.

Tak for svarene begge to.


Skriv et svar til: AT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.