Matematik
Uligheder - bevis den transitive lov
Hej!
Jeg har fået til opgave at bevise den transitive lov, altså [a>b
k>0]
a>c.
Jeg kan slet ikke finde frem til en løsning.
Er der nogle der kan hjælpe?
Svar #1
10. marts 2016 af SådanDa
Hmm, (a>b og k>0) og medfører a>c, der er vist gået noget galt med opskrivningen her?
En relation ~ kaldes transitiv hvis der gælder at: a~b og b~c ⇒ a~c, er det dette du gerne vil vise gælder for relationen >?
Svar #2
10. marts 2016 af Simonekj93 (Slettet)
Den står skrevet i bogen, som jeg har skrevet den ovenfor. Jeg forstår det heller ikke selv.
Men .. Det må betyde at hvis a er større end b og b er større end c, så er a større end c.
Det er jo ganske logisk, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg beviser det matematisk :-)
Svar #3
Jeg har bare lidt svært ved at forstå det k>0 der bliver smidt ind? Hmm..
Men altså en måde at gribe a>b og b>c ⇒ a>c an på kunne være noget i stil med:
Indse at a>b ⇔ a-b er et naturligt tal (Her regnes 0 ikke som et naturligt tal.)
Antag at a>b og b>c, det giver os at a-b og b-c er naturlige tal. Nu skriver vi:
a-c=a-b+b-c=(a-b)+(b-c), altså har vi en sum af to naturlige tal, som igen er et naturligt tal. Altså er a-c et naturligt tal, og der er a>c.
Svar #4
10. marts 2016 af Brusebad (Slettet)
Det virker bestemt som om, at der er gået noget galt i opskrivningen. En relation er normalt transitiv hvis den opfylder som angivet i #1.
Du kan ikke slutte at a-b og b-c (og derfor heller ikke at a - c) er naturlige tal. Brug i stedet at
a > b <=> a - b > 0. Hvis du korrigerer for det med de naturlige tal så virker beviset i #3 fornuftigt.
Svar #5
Ja, #4 har selvfølgelig fuldstændig ret, jeg ved ikke lige hvad jeg har tænkt på, beklager forvirringen. :)
Svar #6
Jeg antager, at man bare har skrevet forkert i opgaven. Ellers kan jeg heller ikke, få det til at give mening.
Tusind tak for hjælpen :-)
Svar #7
Jeg spørger lige igen;
Nu skal jeg bevise denne sætning;
[a>b og c>d]
a+c > b+d
Igen meget logisk. Men hvordan pokker udstrykket jeg det matematisk?
Der står at man kan addere passende tal i de to uligheder, og så anvende den ovenfor beviste transitive lov?
Svar #8
Altså man kunne jo starte med at vise at (*) a>b => a+c>b+c, det kan man gøre lidt ligesom før:
Antag at a>b, vi ved at a>b <=> a-b>0 vi kan da skrive: (a+c)-(b+c)=a+c-b-c=a-b>0. Derfor gælde udsagnet (*).
Dette udsagn kan vi så bruge:
Antag at a>b og c>d, per udsagnet (*) gælder at a+c>b+c, og at b+c>b+d. Nu kan du så bruge transitiviteten til at konkludere at a+c>b+d.
Edit: Hvilket vist også er den vej hintet vil have dig :)
Svar #9
10. marts 2016 af Brusebad (Slettet)
#8 virker fint - min første tanke var at vise det direkte, men så får du ikke brugt transitiviteten :/ - Jeg havde tænkt på noget i den her stil:
a > b og c > d giver at a - b > 0 og c - d > 0, derfor er (a - b) + (c - d) > 0. Vi ser nu at venstresiden kan skrives på formen (a + c) - (b + d) hvilket giver at (a + c) - (b + d) > 0, og så er a + c > b + d.
Svar #10
13. marts 2016 af Simonekj93 (Slettet)
Er der en, der kan forklare mig, hvad den transitive lov er med ord? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det rigtigt.
Svar #11
14. marts 2016 af SådanDa
Som du skrev i #2: "Det må betyde at hvis a er større end b og b er større end c, så er a større end c.", dette er den transitive lov vedrørende relationen "større end". Andre relationer kan også være transitive, et oplagt eksempel er relationen "mindre end", her kan man sige: "hvis a er mindre end b, og b er mindre end c, så er a mindre end c.".
Skriv et svar til: Uligheder - bevis den transitive lov
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.