Bioteknologi

Erfaringer med bioteknologi på gym

13. marts 2016 af Bio141 - Niveau: 9. klasse
Hej. Jeg skal starte på gym efter sommerferien, og overvejer studeretningen biotek ( matematik A, bioteknologi A, fysik B ). Jeg vil bare høre om nogle af jer herinde, har erfaringer med denne linje? Eller kender I nogle der går på linjen? Hvordan er niveauet, hvordan er det at starte med et helt nyt fag osv.
På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

En virkelig god linje som er spændende. Hvis man kan lide biologi, går man ikke helt galt i byen med bioteknologi. Kemidelen i biotek er til at komme om med, og man kan med fordel vælge kemi på A-niveau i 3.g. Hvis du har nogle spørgsmål så stil løs. Jeg mener selv, at det er en af de sværeste linjer på gymnasiet, men kan man lide naturvidenskab, er det et godt valg. 


Svar #2
13. marts 2016 af Bio141

Hvordan er bioteknologi som et fag? Hvordan startede du med det osv.
Og tusind tak!!

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Bioteknologi er et godt fag med hovedfokus på kroppen, mikroorganismer og planter og selvfølgelig de processer, der foregår inde i de respektive organismer. Hvis du er lidt i tvivl om, hvad bioteknologi indeholder så tag evt. et kig på biotechacademy.dk. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med: "Hvordan startede du med det ". Det er mit yndlingsfag, men jeg kender også nogle, der har fortrudt deres valg af denne linje, hvilket jeg tror skyldes, at de synes det er/var for "hårdt". 


Svar #4
13. marts 2016 af Bio141

Er der én bestemt grund, til at du har valgt den linje, altså skal har en plan for efter gym? Og jeg vil prøve at læse det link. Det jeg mener er, hvordan er det, at starte med et helt nyt fag, man ikke har haft i folkeskolen før?

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Kombinationen af fagene på denne linje gør de fleste naturvidenskabelige uddannelser tilgængelige. Hvis du har en bestemt uddannelse i tankerne så tjek op på, hvad der kræves af fag og på hvilket niveau. Bioteknologi er jo en kombination af biologi og kemi, så jeg synes ikke, at det var svært at begynde på. Der vil selvfølgelig være nogle ting, der er anderledes, men sådan vil det være med alle fag. 


Svar #6
13. marts 2016 af Bio141

Hvilke dele af kemi og biologi er det, man sammensætter i faget?

Brugbart svar (1)

Svar #7
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er et bredt spørgsmål og svært at give et fuldstændigt svar på. Som sagt er der i biologidelen særligt fokus på mennesket, mikroorganismer og planter. Inde i disse organismer sker der en lang række af kemiske og biologiske processer såsom fotosyntese, respiration, DNA-replikation osv. I disse processer sker der en lang række af kemiske processer/reaktioner, hvor der forståeligt nok kræves noget kemisk viden, om f.eks. polaritet, bindinger, oxidation/reduktion osv. Håber det hjælper en smule, men ellers har undervisningsministeriet en undervisningsbeskrivelse, du helt sikkert kan finde. 


Svar #8
13. marts 2016 af Bio141

Det er for, jeg interesserer mig meget for biologi og kemi, MEN der er fandme også mange kedelige ting i biologi, som planter, naturen, dyr osv., jeg kan kun lide det med mennesker, kroppen og sådan noget. Så håber ikke det andet medfølger. Ville være glad, hvis du kunne svare på dette

Brugbart svar (1)

Svar #9
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan ikke undgå planter og mikroorganismer i biotek. Jeg synes ikke, der er meget om naturen, men der vil være noget om økosystemer, fødekæder og ting i den stil. Dyr, i form af deres anatomi, er der heller ikke meget om(næsten ikke), men dyr bliver brugt som eksempler på mange ting. Du får sikkert også lov til at dissikere et kalve- eller grisehjerte. Herunder kan du se overskrifter på nogle emner i biotek:

Cellen, gæring, fedtstoffer, DNA og gener, enzymer, biologisk produktion, genteknologi, dyrkning af mikroorganismer, enzymkinetik, stofskifte, immunsystemet, nervesystemet og lægemiddelproduktion, planteproduktion - transgene planter, forplantning og hormoner


Svar #10
13. marts 2016 af Bio141

Mange tak! Nu når jeg ser, alle de emner, som man kan arbejde med i biotek, så er jeg ret sikker på, at det er den linje, jeg skal vælge

Brugbart svar (1)

Svar #11
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det var så lidt. Dette er højst sandsynligt de emner, du kommer til at beskæftige dig med. 


Svar #12
13. marts 2016 af Bio141

Jeg vil gerne være læge. Hvilken linje vil du så anbefale af mat A, Fysik A, kemi b og mat a, fysik b og biotek a? Og når du siger, man vil arbejde med lægemiddelprodukter, kan du så uddybe det?

Brugbart svar (1)

Svar #13
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg ville vælge biotek, fordi du får det biologiske aspekt med. Du vil kun kort(sådan var det for mig) få noget at vide om lægemiddelproduktion og måske lave nogle synteser af f.eks. acetylsalicylsyre. 


Svar #14
13. marts 2016 af Bio141

Vil meget gerne have meget omkring medicin og sådan noget, så tænkte, at biotek kunne indeholde det

Brugbart svar (1)

Svar #15
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du må vente med det helt specifikke til efter gymnasiet. Du vil lære meget om kroppen, og de processer der foregår i kroppen, hvilket er en fordel, hvis man vil læse medicin. 


Svar #16
13. marts 2016 af Bio141

Lyder godt :))

Brugbart svar (1)

Svar #17
13. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg synes i hvert fald, det er rigtig spændende. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
20. marts 2016 af CakePie (Slettet)

Bioteknologi har helt sikkert mere om lægemidler, end nogen anden linje på gymnasiet. I hvert fald så vidt jeg ved :)

Men hvis man vil læse medicin skal man vist bare tage de fag man har nemmest ved, så man kan få det højeste gennemsnit ;)

Bioteknologi er helt sikker en spændende linje. Den er mere anvendelig end biologi, har en masse om immunforsvaret, processer i celler, indutrielle sammenhænge ifht. mikroorganismer, økosystemer /miljø og menneskekroppen (fordøjelse ,reproduktion etc.). I hvert fald var det sådan på Roskilde Gymnasium hvor jeg gik. Jeg elskede det :D


Svar #19
27. marts 2016 af Bio141

Mange tak for svaret! Kan ikke beskrive, hvor nyttigt det har været for mig.

Skriv et svar til: Erfaringer med bioteknologi på gym

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.