Almen studieforberedelse (AT)

AT - Katolikker og protestanter i Nordirland

19. marts 2016 af Tyuiop - Niveau: A-niveau

Hvordan kan man argumentere for, om konflikten mellem katolikker og protestanter i Nordirland er religiøs eller politisk?

Man kan jo redegøre for hvilke religiøse forskelle der er mellem katolikker og protestanter, men det er jo næsten et helt emne for sig, så jeg er i tvivl om hvordan man kan komme med valide argumenter for, om det er en religiøs eller politisk konflikt.

Er der nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2016 af OnceUponATime

Det er jo bare om at opstille, hvor de to retninger er uenige politisk og religiøst.
Når dette er gjort, så se på, hvilke der fylder mest. Min personlige vurdering er, at det er både politisk og religiøst.

Ovenstående kan du gøre, hvis du vil svare på opgaven helt fra bunden.
Hvis du ønsker at gøre det lidt hurtigere, kan du evt finde et interview med en katolsk/protestantisk præst og spørge, hvad de selv mener det er for en konflikt. Eller du kan evt selv spørge dem.

Svar #2
20. marts 2016 af Tyuiop

#1 Det er jo bare om at opstille, hvor de to retninger er uenige politisk og religiøst.
Når dette er gjort, så se på, hvilke der fylder mest. Min personlige vurdering er, at det er både politisk og religiøst.

Ovenstående kan du gøre, hvis du vil svare på opgaven helt fra bunden.
Hvis du ønsker at gøre det lidt hurtigere, kan du evt finde et interview med en katolsk/protestantisk præst og spørge, hvad de selv mener det er for en konflikt. Eller du kan evt selv spørge dem.

Tak for dit svar!

Hvis man skal svare på opgave "fra bunden", er det så ikke alt for omfattende at redegøre for, hvor de to retninger er uenige religiøst og politisk? Og hvordan kan man undersøge den politiske del, er det "bare" det med at katolikker primært er nationalister og vil have Nordirland til at høre til Irland, mens protestanterne er unionister og vil have Nordirland til at være under Storbritannien?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2016 af OnceUponATime

Hvis du er igang med AT, og skriver om protestanter og katolikker i Nordirland, synes jeg ikke, at det er for omfattende at undersøge det helt fra bunden af :)
Hvis du vil undersøge det politiske, gør du ligesom det religiøse: du fremstiller deres politiske holdninger. Det du nævner er helt klart en politisk holdning, men der er mange flere også. Det kan også opstå den problematik, om deres holdning hører under "politisk" eller "religiøst". Men så er det også netop vigtigt først at definerer, hvad forskellen på religion og politik er, for de to ting har måske en ret blød overgang.

Skriv et svar til: AT - Katolikker og protestanter i Nordirland

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.