Fysik
Vand i et glas - hvad sker det?
Jeg har lige nu påskeferie, men kom til at tænke over noget ret simpelt, som jeg ikke selv kan besvare.
Det skete da jeg skulle drikke et glas vand, og pludselig bevægede jeg det hurtigt ned, hvor meget af vandet faldt ud.
Spørgsmålet er: hvis man har et glas vand, og smider det lige ned fra en bygning, ville vandet falde med glasset, eller vil glasset falde alene og vandet vil følge efter?
Hilsen
Me, the curious. ???
Svar #1
24. marts 2016 af Mohabk (Slettet)
Ja, glasset vil falde hurtigere end vandet, da vandet er lettere end glasset. De vil dog begge accelerere til de når deres terminale hastighed, hvorefter de vil falde med samme hastighed (ikke begge, men den ene med en anden terminal hastighed end den anden, hvilket skyldes form og masse)
Det er dermed kun, hvis det var i et lufttomt rum, både glasset og vandet vil falde sammen.
Jeg har snakker meget om det før, men det var bare lige ikke i den øvre del af min hjerne...
God dag.
Svar #2
25. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren
Vandet og glasset vil følges ad. Galilei lavede forsøg med en tung kugle og en let kugle, som han smed samtidigt ud fra det skæve tårn i Pisa. Han regnede med at høre to bump, men der kom kun ét.
Hvis vandglasset falder i luft, vil luftmodstanden bremse glasset, men ikke vandet. Vandet bliver bremset af glasset. Det vil derfor blive i glasset. Hvis du vælger at lave forsøget, bør du lægge noget blødt under, så du ikke får for mange glasskår.
Skriv et svar til: Vand i et glas - hvad sker det?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.