Matematik

Cykelprojekt opgave 1f

25. marts 2016 af KappaLappa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og har problemer med opgave 1f i et matematik projekt. jeg uploader opgaven, så kan i tage et kig på den.

alt hjælp er værdsat

Vedhæftet fil: Cykelprojektet oplæg.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2016 af Soeffi

Redigeret billede fra wordfilen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

|BC| = |CD| medfører, at højde fra C deler BD på midten. Midtpunktet kaldes herefter M.

Vinkel DCM kan så findes af: sin(DCM) = |MD|/|CD|.

Der mangler en oplysning. For trekant ABC er kun opgivet to størrelser, nemlig længderne af AC og BC. Der skal tre oplysninger til for at trekanten er fastlagt. Vi antager, at AC er vandret. Find vinkel ACB ud fra den fundne værdi af vinkel BCM og brug cosinusrelationen for C til at regne |AB| ud. Brug så sinusrelationen til at regne vinklerne A og B ud.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Jeg ser lige, at du gerne vil vide noget om spørgsmål f. Det overså jeg i første omgang, fordi en del og kun en del af den samlede opgave er lagt ind i #1.

Jeg vil ikke love, at jeg når at se på f, men jeg prøver.

Brugbart svar (1)

Svar #4

Så fik jeg set på den.

Der er vist en opdelig af den lodrette kraft i en kraft i pedalarmens retning og én vinkelret på. Den lodrette kraft daner diagonal  i en rektangel, hvor de to andre kræfter er sider. Diagolalens vinkel med den længste side er 30º, fordi peddalarmens vinkel med lodret er 30º. Kraften vinkelret på pedalarmen har da en størrelse, der kan beregnes af F2 = F*sin(30º). Momentet mb kan så findes af mb = F2*a.

Svar #5
30. marts 2016 af KappaLappa (Slettet)

Så fik jeg set på den.

Der er vist en opdelig af den lodrette kraft i en kraft i pedalarmens retning og én vinkelret på. Den lodrette kraft daner diagonal  i en rektangel, hvor de to andre kræfter er sider. Diagolalens vinkel med den længste side er 30º, fordi peddalarmens vinkel med lodret er 30º. Kraften vinkelret på pedalarmen har da en størrelse, der kan beregnes af F2 = F*sin(30º). Momentet mb kan så findes af mb = F2*a.

Tak for hjælpen ;) fandt dog selv ud af det efter noget tid :D

Skriv et svar til: Cykelprojekt opgave 1f

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.