Tysk

Tysk oversættelse - hjælp

30. marts 2016 af anooooo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen :) Jeg skulle oversætte en tekst til tysk, og jeg håber, at der er nogle af jer, der har lyst til lige at tage sig tid til at kigge min oversættelse igennem og evt. rette den for eventuelle fejl. Det ville betyde alverdens for mig, så jeg takker enhver, der vil tage sig tid til at kigge min oversættels igennem. Tusind, tusind tak på forhånd. Al hjælp er værdsat i allerhøjeste grad.

Det var følgende tekst, som jeg skulle oversætte, og fokusset ligger på adjektiver og bøjningen af disse:

I Tyskland er der stor interesse for natur og sundhed. Man forsker i alternativ medicin, og også almindelige læger ordinerer homøopatiske midler, dvs. naturmedicin. Man har også en anden tradition end i Danmark: kurophold. Den friske luft i bjergene er meget sund, og mange tilbringer en lille uge om året dér - selv den tyske forbundskansler. Også i det tidligere DDR var kurophold populære. Man tog til Østersøkysten og foretog lange spadsereture ved havet. I de såkaldte "Reformhäuser" kan man købe mange forskellige naturprodukter. Miljøbeskyttelse spiller i det hele taget en stor rolle i den offentlige debat, og man har endda et særligt parti, "die Grünen", som kun beskæftiger sig med sådanne spørgsmål.

Og jeg har så oversat den til følgende:

In Deutschland gibt es großes Interesse für Natur und Gesundheit. Man forscht an alternativer Medizin, und auch allgemeine Ärzte ordinieren homöopathische Mittel, d.h. Naturheilmittel. Man hat auch eine andere Tradition als in Dänemark: Kuraufenthalt. Die frische Luft in die Berge ist sehr gesunde, und viele verbringen eine kleine Woche im Jahr da - sogar der deutsche Bundeskanzler. Auch in der früheren DDR waren Kuraufenthalte populären. Man nahm zu der Ostseeküste und unternahm lange Spaziergänge bei dem Meer. In die sogenannten „Reformhäuser“ kann man viele verschiedene Naturprodukte kaufen. Umweltschutz spielt alles in allem eine große Rolle in die öffentliche Debatte, und man hat sogar eine besondere Partie, „die Grünen“, die sich nur mit solchen Fragen beschäftigt.

Igen, tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2016 af Tyskfødt (Slettet)

In Deutschland gibt es (ein) großes Interesse für Natur und Gesundheit. Man forscht in alternativer Medizin, und auch allgemeine Ärzte ordinieren homöopathische Mittel, d.h. Naturheilmittel. Man hat auch eine andere Tradition als in Dänemark: Kuraufenthalt. Die frische Luft in die den Bergen ist sehr gesunde, und viele verbringen eine kleine Woche im Jahr da - sogar der deutsche Bundeskanzler. Auch in der früheren DDR waren Kuraufenthalte populären. Man nahm zu der fuhr an die Ostseeküste und unternahm lange Spaziergänge am bei dem Meer. In den sogenannten „Reformhäusern“ kann man viele verschiedene Naturprodukte kaufen. Umweltschutz spielt alles in allem eine große Rolle in der öffentlichen Debatte, und man hat sogar eine besondere Partei, „die Grünen“, die sich nur mit solchen Fragen beschäftigt.


Svar #2
30. marts 2016 af anooooo (Slettet)

Tusind tak for hjælpen!

- Skal det så hedde "gesunden" og "populäre"?


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. marts 2016 af meitner

Nej, det hedder egentligt bare "gesund" og "populär" (:


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. marts 2016 af Tyskfødt (Slettet)

Svar  # 3 er korrekt!


Svar #5
30. marts 2016 af anooooo (Slettet)

Men har adjektiver da ikke altid en endelse?


Brugbart svar (1)

Svar #6
31. marts 2016 af meitner

Ikke altid – når adjektivet står efter substantivet, som ved gesund og populär, bliver det ikke ændret. Hvis det står foran, skal det ændres alt efter køn, tal og kasus. 


Svar #7
31. marts 2016 af anooooo (Slettet)

Okay. Tusind tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. marts 2016 af Stygotius

Man sollte sie wohl eigentlich als   "die deutsche Bundeskanzlerin"  erwähnen.


Skriv et svar til: Tysk oversættelse - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.