Matematik
eksponentiel funktion
Er der en venlig sjæl som kan guide mig gennem denne opgave eller evt. bare svare på den og så begrunde deres svar? :)
I et radioaktivt stof henfalder (omdannes) atomkernerne med tiden. I en prøve af et bestemt radioaktivt stof er antallet A(t) af henfald pr. sekund givet ved
A(t)=184*0,956^t,
hvor t er tiden, målt i sekunder.
a) Bestem antallet af henfald pr. sekund til tidspunktet t=10 (sekunder).
Bestem halveringstiden.
b) Bestem det tidspunkt, hvor der er 5 henfald pr. sekund.
Igen, alt hjælp er velkommen :)
Svar #2
30. marts 2016 af sjls
a)
Her har du fået oplysningen t=10. Du skal derfor sætte 10 på t's plads i ligningen og løse den. For at finde halveringstiden skal du bruge
.
b)
Her har du fået oplyst 5 henfald pr. sekund, og da du har fået at vide, at A(t)=antal henfald pr. sekund, skal du bare indsætte 5 på A(t)'s plads i ligningen og løse den.
Svar #5
30. marts 2016 af Znabeland (Slettet)
#2a)
Her har du fået oplysningen t=10. Du skal derfor sætte 10 på t's plads i ligningen og løse den. For at finde halveringstiden skal du bruge.
b)
Her har du fået oplyst 5 henfald pr. sekund, og da du har fået at vide, at A(t)=antal henfald pr. sekund, skal du bare indsætte 5 på A(t)'s plads i ligningen og løse den.
vent måske ikke helt alligevel
hvis du siger jeg skal sætte 5 ind på a(t)'s plads ser ligningen så ikke sådan ud ?
5 = 148*0,95^t
Svar #6
30. marts 2016 af sjls
Jo, det gør den. Det ville så nok være en god idé ikke at afrunde tallet, så det blev 0.956 i stedet for.
Så skal du løse ligningen for t, og så finder du tidspunktet, hvor der er 5 henfald pr. sekund.
Svar #7
30. marts 2016 af Znabeland (Slettet)
undskyld men hvad er ligningen for t?
jeg undskylder igen, men begynder at blive træt og forstår ikke helt sammenhænge mere >.<
Skriv et svar til: eksponentiel funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.