Fysik
synkron generator opgave
Hej!
Jeg har store problmer med at løse denne opgave, jeg har prøvet alt muligt, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal regne mig frem til hvat Xg er.

Svar #1
01. april 2016 af hesch (Slettet)
Un = 17 kV må være hovedspændingen, hvorfor fasespændingen, Uf = 9,815 kV.
In = 1811 A må være fasestrømmen @ Im = 911 A.
Netspændingen er stiv, hvorfor belastningsimpedansen Zbel = 0 Ω.
Da den inducerede spænding i tomgang ( In = 0 A ) er 9,815 kV, må den være
9,815 kV * ( 991A / 573A ) @ Im = 991A.
Spændingsfald over en fasevikling, ΔUfase = ( 991A / 573A - 1 ) * 9,815 kV = 7,160 kV.
Den absolutte impedans i en fasevikling = ΔUfase / In = 3,954 Ω.
Benyt oplyst cos φ til at beregne reaktansen pr. fase.
( Vil jeg mene ).
Svar #2
01. april 2016 af Teko123 (Slettet)
Jeg forstår ikke helt det med
"Spændingsfald over en fasevikling, ΔUfase = ( 991A / 573A - 1 ) * 9,815 kV = 7,160 kV."
Om jeg f.eks siger at belastningen på generatoren vokser, ville så spændingsfaldet over fasen også vokse?
Om du forstår hvad jeg mener?
Svar #3
02. april 2016 af hesch (Slettet)
Ja, det vil det da, for spændingsfaldet over faseviklingen, ΔUfase = Zfase * In.
Men belastningen er jo givet / fastsat i opgaven.
Du kan opfatte generatoren som et batteri med en indre (variabel) emk og med en indre modstand, Zi.
Svar #4
02. april 2016 af Teko123 (Slettet)
jeg har et spørgsmål mere.
På diagramet over synkrongeneratoren er det bare vist en modstand Xg, men er det alligevel en Impedans Z i generatoren?
Jeg er bare lidt i tvivl fordi, I nogle opgaver er der vist R og Xg andre gange er det måske bare vist R.
Svar #5
02. april 2016 af hesch (Slettet)
Rent praktisk kan man jo ikke lave en generatorvikling uden både R og L i. Det skulle da lige være hvis viklingen var lavet med en superleder.
Spændingsforskellen mellem den genererede spænding og netspændingen bevirker en fasedrejet strøm, og da netspændingen er stiv, må spændingsforskellen ligge over viklingen. Der er ingen andre steder den kan ligge. Da fasedrejningen er -φ, må viklingsimpedansen skulle skives på formen Z = ??/ φ = R + jXL.
Skriv et svar til: synkron generator opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.