Matematik
Definitions- og værdimængde
Hej, jeg har en opgave, hvor jeg skal aflæse definitionsmængde og værdimængde for to funktioner.
Her er funktionerne: f(x)=3/x-2 og g(x)=x^2+12
Jeg forstår godt hvad definitions- og værdimængde er, men jeg kan ikke rigtig omsætte min viden til mine egne opgaver. Er der er en, der kan fortælle mig udførligt, hvordan og hvad jeg skal kigge på for at finde ud af henholdsvis Dm og Vm (det ville være EN KÆMPE hjælp)?
Svar #1
05. april 2016 af AskTheAfghan
Forklar hvad definitions- og værdimængde er. Giv gerne et eksempel.
Svar #2
05. april 2016 af Vovse112 (Slettet)
Definitionsmængde er alle de tal (x-værdier) som man må komme ind i ens funktion. Værdimængde er alle de mulige funktionsværdier (y-værdier) man har i funktionen.
Øhhh et eksempel.. Kan jeg ikke rigtig komme på - det er nemlig der det går galt for mig ://
Svar #3
Eksempel: Lad os kigge på mængden A = {1, 2, 3}. Vi antager, at h(x) = 2x er defineret for x i A. Hvad er værdimængden givet ved, når A er funktionens definitionsmængde?
Svar #4
Tror ikke jeg er helt klar over hvad du mener, men mit bud kunne være alle positive reelle tal?
Svar #5
Nej. Hvis A er funktionens definitionsmængde, så er værdimængden {2, 4, 6}. Hvorfor? Fordi h(1) = 2, h(2) = 4, og h(3) = 6.
Et andet eksempel: Lad j(x) = 1/x. Vi kan se, at den ikke giver nogen mening, hvis x = 0. Derfor skal definitionsmængden være den, der ikke indeholder 0. En fornuftig definitionsmængde ville være R\{0}, hvilket betyder, at x skal være reelle tal på nær 0. Hvad er værdimængden så?
Svar #8
Pas på med at blande de to eksempler sammen.
Hvis j(x) var defineret for alle x i [2, 6], så er værdimængden givet ved [0.5 , 0.16],
Men spørgsmålet var, hvis j(x) var defineret for alle x i R\{0}, hvad er værdimængden så?
Edit: [0, 1] er ikke det samme som {0, 1}. {0, 1} betyder, at du har to elementer, nemlig 0 og 1. Men [0, 1] betyder, at du har uendelig mange elementer, der ligger mellem 0 og 1. For eksempel er 0.0000000001 et element i [0, 1].
Svar #9
Alle reelle tal, der er større end 0? Det må da være værdimængden
Må godt nok sige jeg sidder og føler mig dum, men jeg har lyst til at lære det her
Svar #10
"Alle reelle tal, der er større end 0" betyder (0, ∞). Lad os se, om det passer:
j(-1) = -1, og -1 ligger ikke i (0, ∞). Dit bud er ikke korrekt. Prøv igen. Du skal altid tjekke.
Skriv et svar til: Definitions- og værdimængde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.