Fysik
Batteri og Ohms udvidede lov.
Hej,
Jeg undrer mig over hvorfor man skal bruge Ohms udvidede lov ved et batteri istedet for den første lov? Altså man udleder den udvidede lov på baggrund af den første når det drejer sig om et batteri.
Er det fordi at resistansen i et batteri afhænger af strømmen og derved er noget ustabil og ikke konstant som ved en resistor? dvs. normalt gælder det vel at resistansen er uafhængig af strømmen gennem komponenten og så er Ohms 1 lov opfyldt.
Der er vel en lineær sammenhæng mellem polspændingen og strømstyrken. Eller er det pga. at der dannes varme i batteriet i form af indre resistans og så forhindrer det strømmen i og passere....
Som sagt håber jeg at der er nogen der kan hjælpe.
Svar #1
09. april 2016 af mastodont
slet ikke nogen der ved noget om hvorfor et batteri følger Ohms udvidede lov? Loven er jo lavet på basis af den første lov..men hvorfor udvider man den første lov i relation til et batteri?
Altså ved en resistor følger U strømstyrken I og det kan ses ved en lineær sammenhæng/belastningskarakteristik. Dette er i modsætning til en glødepære og en diodes lineære sammenhænge på en belastningskarakteristik. Ved Ohms 1.lov er resistansen uafhængig af strømmen gennem komponenten, såsom en resistor. Hvis det er en anden komponent hvor resistansen afhænger af strømmen igennem den så er Ohms 1. lov vel ikke opfyldt. er det pga. at strømstyrken,I, stiger med stigende U så stiger temperaturen dvs. ledningselektronerne møder modstand fra atomerne og dermed stiger den termiske energi i batteriet/komponenten. Dermed stiger modstanden/resistansen. Af denne årsag kan et batteri ikke opfylde Ohms 1 lov...er der nogen der kan svare mig på om det har noget med det at gøre??
Svar #2
09. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Det har initet at gøre med varme. Ved en resistans har man en proportional sammenhæng mellem strøm og spænding. For batteriet er sammenhængen ikke proportional, men lineær. Man kan i stedet for Ohms anden lov benytte batteriets Théveninækvivalent og Ohms første lov.
Ligesom elektronerne møder modstand i en resistor, møder ionerne i et batteri modstand i batteriets elektrolyt. Det som Ohms anden lov siger er, at denne modstand har samme form som modstanden i en metaltråd. Desuden siger den, at de kemiske potentialer, der giver spændingsforskellen, er uafhængige af strømstyrken.
En korrektion: En diode har ikke lineær sammenhæng mellem spænding og strøm.
Svar #3
09. april 2016 af mastodont
er det muligt at du kan give et mere enkelt svar....altså for mig har proportionalitet relation til en lineær sammenhæng.... en resistor osv. hvis resistansen er uafhængig af strømstyrken, så må det være en resistor. Må erkende at jeg har lidt svært ved og se sammenhængen ved et batteri hvor det er lineær uden og være proportional..
Skriv et svar til: Batteri og Ohms udvidede lov.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.