Fysik
Polynomisk / lineær regressionsanalyse ved konstant kraft
Hej,
Jeg sidder med en rapport mht. Galileis faldlov for en stålkugle. Jeg har færdigjort databehandlingen vha et datasæt over kuglens fald vha. en (t,s) og en (t,v) graf. ved (t,s) grafen brugte jeg polynomisk regression og fik en flot halvparabel. Det er for så vidt fint nok. Men synes jeg fik en del punkter da jeg lavede den polynomiske regression vha. Wordmat.
Ved den lineære regression fik jeg en pæn ret linje over stålkuglens bevægelse med konstant acceleration. Min hældningskoefficient, a, gangede jeg så med 2 for at få tyngdeacceleratione i forhold til Galileis faldlov og endte med 9,94 m/s2. Den relative afvigelse var så på 1,22 % Men jeg er usikker på i sammenligning med den polynomiske regression..altså hvilken af de to forklarer bedst/ er mest troværdig. Ved den polynomiske regression fik jeg en del tal i mit forskrift. Jeg satte 6 punkter ind (x,y). Den lagde ud med: y= -966,6199 gange x6 + 2008,986....derefter kom flere og flere punkter, hvor potensen gik ned fra 6 af..
Kan nogen forklare mig hvordan man skal aflæse regressionsligningen i forhold til tyngdeaccelerationen. I den lineære funktion skal a blot ganges med 2 for at få den eksperimetielle værdi i forhold til den officielle tabelværdi. Men hvad med polynomisk regression??
Svar #1
09. april 2016 af peter lind
Det mest enkle og mest overbevisende er at lave er plot med det estimerede polynomium og de observerede data. For lineære reggressioner levers normalt en korrelationskoefficient, som skal være så tæt på 1 som mulig. Den kan ikke bruges på polynomier af grad større end 1. Programmet kan også levere en vurdering af fejlen. Her er det et problem at jo flere parametre du tager med jo bedre passer det. Med 6 punkter kan du altid få et 5. grads polynomium, der går gennem alle punkter med mindre der er modstrid i data. Med mindre dit program leverer tilstrækkelige med data til vurdere polynomier af højere grad end 2 vil jeg anbefale dig at holde dig til polynomier af grad 2 eller 1. Vurderingen af hvad der er bedst sker så nemmest med grafisk plot som nævnt ovenfor.
Svar #2
09. april 2016 af mastodont
Jeg kan ikke helt følge dig...mener du at en (t,s) graf, hvor der er anvendt polynomisk regression anvender flere målinger og på den måde er mere nøjagtig end en (t,v) graf med lineær regression? Det jeg har fokus på er hvilken af de to typer grafer med henholdsvis polynomisk og lineær regression er den mest troværdige til og forklare et frit fald på basis af Galileis faldlov? i den lineære tager man bare hældningskoefficienten og gange med 2 så den virker rimelig god..men det er baseret på min manglende viden om polynomisk regressions præcision mht. et frit fald/konstant acceleration ?
Svar #3
09. april 2016 af peter lind
Du har misforstået mig. Med et polynomium af tilstrækkelig høj grad, kan du hvis der ikke er modstrid i dine data altid få det til at passe. Det gør den ikke nødvendigvis bedre eller rigtigere. Der vil jo altid være.måleusikkerhed, og den usikkerhed kan ikke bare fjernes på den måde.
Jeg vil som nævnt forslå at du holder dig til 1. og 2. grads polynomier og sammenligner dem grafisk
Skriv et svar til: Polynomisk / lineær regressionsanalyse ved konstant kraft
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.