Matematik
Løs ligninger med 3 ubekendte
Jeg skal finde den minimale værdi af x + 2y + 3z
hvor x, y, z opfylder følgende:
x - 2y + z = 4
-x+3y = 5
og x, y og z >= 0.
Hvordan løser jeg dette problem?
Jeg har sat den minimale værdi til at være m = x + 2y + 3z og så har jeg isoleret x, for så at indsætte x i de to ligninger. Er jeg på rette spor?
Svar #1
12. april 2016 af peter lind
Det kan gøres meget nemmere. Læg mærke til at udtrykket ikke kan blive negativt, da alle variable er ikke negativ; men kan blive 0 for x=y=z=0. Hvis du ser på de to bånd, kan du se at disse er opfyldt for disse værdier
Svar #3
Undskyld. Jeg er vant til den type opgaver hvor der står ≤ i stedet for =.
Isoler z i den første ligning og sæt det ind i minimeringsudtrykket. Isoler x i det andet udtryk og sæt det ind i udtrykket. Du skal så kun minimere et enkelt udtryk i y. Du skal så lige kontrollere om x og z ikke bliver negative
Svar #4
12. april 2016 af bazoom (Slettet)
#3. Jeg har gjort som du sagde, og jeg får y til at være -11, men dette kan ikke passe, da y skal være større end 0. Hvad gør jeg?
Svar #5
Så kan du konstatere at y ≥ 11.
Hvis du det ind i den første ligning får du x+z = 22y+4 ≥ 26 og x = 3y-5 ≥ 28 Du skal så finde det mindste y som overholder disse uligheder. De to uligheder udgør nogle halvplaner. Prøv at tegn dem op
Skriv et svar til: Løs ligninger med 3 ubekendte
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.