Kemi

Hjælp til forklaring af hvilke stoffer der indgår i reaktionen og hjælp til at afstemme

25. april 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Mine spørgsmål er: 

- Hvad hedder stofferne i de to reaktioner på vedhæftet billede? 

- Hvordan kan jeg afstemme reaktionerne, er der nogle specifikke regler? 

På forhånd tak. 

Vedhæftet fil: 475603034.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2016 af mathon

Indfør tilstandsform i reaktionerne til forståelse af omdannelse af N i gasform til N i vandig opløsning ved nitrifikationen og omvendt ved denitrifikationen.

Svar #2
25. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg er med på hvad stofferne hedder, men kan du hjælpe med, hvilke regler der er for afstemning  af en reaktion måske ift. de to reaktioner?

Jeg vil af nysgerighed gerne se nitrifikationsformlen afstemt, men har rigtig svært ved at finde noget på nettet.

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. april 2016 af mathon

Nitrifikation:

NH_3\, _{\textit{(g)}}\; +\; 2\, O_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow \; N{O_3}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; {H^+} _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

Svar #4
25. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Nitrifikation: Nitratbakterier laver 1. trin: 2 NH_{3} + 3O_{2} \rightarrow 2 NO_{2}^{-} + 2H_{2}O + 2H^{+}

Nitrifikation: Nitratbakterier laver 2. trin: 2 NO2- + O--> 2 NO3-

Hvordan kan man forklarer at ovenstående er afstemt?

Er der noget bemærkelsesværdigt, altså regler for afstemning af reaktioner, der viser sig i nitrifikationsreaktionen?

På forhånd tak 

Brugbart svar (1)

Svar #5
26. april 2016 af mathon

Sorry for fejllæsning i overlappet:

Nitrifikation: Nitratbakterier laver 1. trin: 2\, NH_{3} \; + \; 3\, O_{2}\; \rightarrow \; 2 \, NO_{2}^{-}\; +\; 2\, H_{2}O\; +\; 2\, H^{+}

Der er
               2 N på begge sider
               6 H på begge sider
               6 O på begge sider
               totalladning 0 på begge sider

Svar #6
26. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Hvordan kan du se, at der er 6 H og 6 O på begge sider.

Jeg kan se de 2 N, men ikke H og O. Er det fordi, at man skal gange Fx. 3*O2, men det giver vel kun 3?

Håber du vil uddybbe ift. hvordan man kan aflæse, at reaktionen er afstemt. 

Svar #7
16. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

Det ville være en kæmpe hjælp, hvis du kan sige, hvordan du kan se, at der er 2 N, 6H, og & O

Brugbart svar (1)

Svar #8
16. maj 2016 af Kwon (Slettet)

Det ville være en kæmpe hjælp, hvis du kan sige, hvordan du kan se, at der er 2 N, 6H, og & O

Når der står O2 betyder det i princippet: O \cdot 2 = 2 oxygenmolekyler.

I det afstemte reaktionsskema ses koefficienten 3 foran O2 før reaktionspilen, og derfor ganger du koefficienten med antal oxygenmolekyler: 3 \cdot 2 oxygenmolekyler = 6 oxygenmolekyler.

Det samme er gældende for de andre molekyler.

Svar #9
16. maj 2016 af annahansen2 (Slettet)

#8 Det er lige præcis den forklaring jeg ledte efter

tusind tak for svar

Brugbart svar (0)

Svar #10
16. maj 2016 af Kwon (Slettet)

Det var så lidt! :)

Skriv et svar til: Hjælp til forklaring af hvilke stoffer der indgår i reaktionen og hjælp til at afstemme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.