Matematik
Sandsynlighedsregning, Poisson fordeling
Antag at N er en Poisson variabel med parameter μ. Antag at givet ved N=n, stokastiske variable X1, X2, .., Xn er uafhængige med en uniform (0,1) fordeling. Så et tilfældigt antal X'er.
a) Givet N=n, hvad er sansynligheden for at alle X'er er mindre end t?
b) Hvad er (ubetingede) sandsynligheden for, at alle de X'er er mindre end t?
c) Lad SN = X1+...+XN betegne summen af det tilfældige tal af X'er. (Hvis N = 0, så SN = 0). Find (SN = 0). Forklar.
d) Find E(SN)
Jeg mangler hjælp til alle 4 spørgsmål. Mange tak! :-)
Svar #1
27. april 2016 af peter lind
a) Jeg sætter pt til sandsynligheden for at en uniform (0,1) fordelt stokastisk variabel er mindre end t. Sandsynligheden for at alle n er mindre end t er ptn hvis de er uafhængige,
b) Brug reglen for betingede sandsynligheder P(n=1)pt1+P(n=2)*pt2 + P(n=3)pt3+....
P(n=i) er den angivne poissonfordeling. Det er uklart hvad der sker med n=0. Jeg har sat den til 0.
c) Find hvad ?
Svar #2
27. april 2016 af 2008z26 (Slettet)
Mange tak for hurtigt svar. Men hvordan kan det være at P(alle X'er<t l N=n) = ptn?
d) Bestem middelværdien af SN.
Svar #3
De er jo uafhængige For to uafhængige stokastiske variabel X og Y gælder at P{ X∈A ∧ Y∈B } = P(X∈A )*P{Y∈B}
Svar #4
Det er klart! Tak :-)
Ved du hvad man skal gøre ved de næste 2?
c) Lad SN = X1+...+XN betegne summen af det tilfældige tal af X'er. (Hvis N = 0, så SN = 0).
Find (SN = 0). Forklar.
d) Find E(SN) (Bestem middelværdien af SN)
Svar #6
Som jeg forstår det, så er det at bestemme sandsynligheden for at summen af de tilfældige tal af X'er er lig med nul.
Svar #7
Sandsynligheden for at en kontinuert stokastig variabel har en bestemt værdi er altid 0. så sandsynligheden for at summen er 0 er 0
Svar #8
Okay, men så forstår jeg ikke hvad middelværdien af SN så vil være?
Svar #9
27. april 2016 af SådanDa
I forlængelse af #7 skal du huske at SN=0 hvis N=0, og der er positiv sandsynlighed for at N=0.
En måde at se det på er egentlig bare at benytte sig af opgave b. (da Xn'erne er uniformt fordelt mellem 0 og 1 er pt=t for t mellem 0 og 1).
P(Sn=0)=P(Sn≤0)=P(Xn≤0 ∀n)=P(n=0)00+P(n=1)01+...=P(n=0)=e-µ
Svar #10
Det giver mening - Tak! Kan du så svare på hvad men vil gøre i forbindelse med at finde middelværdien for SN?
Svar #12
#9 Den forstår jeg ikke. Hvilken af spørgsmålene drejer det sig om ? Du henviser til SN, som først er defineret i c men bruger poissonfordelingen som jeg ikke kan se indgår i spørhsmålet.
Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning, Poisson fordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.