Matematik
nSpire problem (MHT til Regression resultat, a-værdi)
Hej og goddag!
Jeg sidder med nyeste version a nSpire, og er i gang med at lave en Eksponentiel Regression, problemet opstår når jeg skal have min a og b værdi. Min a værdi kommet med et resultalt som lyder: 7.82629E-90... Som rigtig skulle være 30.11... Dette problem har jeg prøve at søge på, men det er svært da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal forklare det til Google, så min ven kan forstå mig.
Jeg har også oploadet billedet, så i kan se hvad jeg mener med at resultatet ser underligt ud... Jeg er sikker på der er en eller anden indstilling som kan gør jeg kan ændre det, men hvad?
Håber nogle kan hjælpe :)
Svar #2
14. maj 2016 af peter lind
Problemet er at du regner med antal år efter kristus. Det giver voldsomt store resultater når du putter dem i en eksponentialfunktion. Regn heller tiden ud fra et senere år. Her vil det nok være bedst at lade x være 0 for år 1999.
Svar #3
21. maj 2016 af Amen22 (Slettet)
Det jo ikke så voldsomt at et regnestykke skal blive 30,11 i stedet for 7,82629E-90...?
Jeg forstår det ikke helt, er der ikke en funktion der kan gøre jeg kan slå noget til for at se det endelige resultalt? :/
Sker endnu engang med et simpel regnestykke som det jeg har vedhæftet i denne post...(håber på at ordne det inden eksamen)
Svar #4
21. maj 2016 af peter lind
Hvis du opløfter et tal som 30 i potensen 2000 får du et tal, der slet ikke kan være i din lommeregner. Det er helt sikkert, at sådan noget vil gå galt. Som nævnt regn ud fra begyndelsesåret x = 0 svarer til år 1999, x = 1 svarer til år 2000 o.s.v.
Svar #5
25. maj 2016 af Amen22 (Slettet)
#4Hvis du opløfter et tal som 30 i potensen 2000 får du et tal, der slet ikke kan være i din lommeregner. Det er helt sikkert, at sådan noget vil gå galt. Som nævnt regn ud fra begyndelsesåret x = 0 svarer til år 1999, x = 1 svarer til år 2000 o.s.v.
Ahh, det kan jeg godt se. Jeg har dog stadig lidt udfordring med regression på min lommeregner, jeg får et tal som ikke giver stor mening. Der står b tallet giver "-116840.6", men det skulle rigtig gerne give "76.2" hvilket jeg ikke kan forstå, da min "a/m" værdi er korrekt, men b værdien er helt ud og ringe... Jeg har ingen idé om hvad det kan skyldes, er der måske en indstilling jeg har rodet rundt med? p.s jeg har facit listen til opgaven/regressionen, det bare ærgeligt det ikke stemmer overens med a værdien.
Det virkelig dejlig med svar, jeg håber nogle kan hjælpe mig... Jeg skal op til eksamen den 31. så det måske meget god idé jeg finder ud af at bruge TI-nSpire :o
Skriv et svar til: nSpire problem (MHT til Regression resultat, a-værdi)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.